Když se úspora paliva stane součástí konkurenčního boje i ve světě skútrů(!),  je jasné, že s posedlostí šetřit životní prostředí je to mezi výrobci motorových vozidel opravdu vážné. Nerozebírejme, jak moc je tento přístup farizejský, a hned v úvodu uveďme zásadní odlišnosti: zatímco Yamaha udává spotřebu NMAXu 2,2 litru/100km, Honda PCX má v technickém průkazu 2,1 litru/100 km.

Yamaha NMAX

Yamaha NMAX

FOTO: Petr Kološ

Vypínání motoru při stání yamaha nemá

Rád vzpomínám na první test Hondy PCX. [celá zpráva].

Těšil jsem se i proto, že se snáze píše kritika než pochvala. Čekal jsem tehdy, že u stop-start (iddling) systému snadno najdu nějaký problém, minimálně že mě bude zdržovat v křižovatkách. Nic takového se ale v testu neprojevilo. Naopak jako velmi zábavné se ukázalo sledovat reakce ostatních, když skútr v křižovatce „potupně chcípnul“. A jak padla zelená, okamžitě naskočil…

Levá schránka je hluboká, z pravé mobil jen tak nevypadne, zásuvka na 12V schází

Levá schránka je hluboká, z pravé mobil jen tak nevypadne, zásuvka na 12V schází.

FOTO: Petr Kološ

Yamaha NMAX na křižovatce nezhasne. Je to dobře, protože v testu stroj opakovaně předvedl, že s motorem ohřátým do provozního stavu, startuje velmi neochotně. Zatímco Honda šetří palivo tím, že motor neběží vůbec, Yamaha se snaží o co nejefektivnější spalovací proces. Systém svých inženýrských opatření nazývá „Blue Core“ a do segmentu 125 ccm jako první přináší čtyřventilovou techniku s proměnlivým časováním.

Právě systému proměnlivého časování ventilů, který přepíná dvě různé vačky na sacích ventilech v závislosti na otáčkách, vděčí NMAX za živější projev. Jsme pochopitelně v segmentu dostupných městských skútrů, žádné závody ve sprintu se nekonají, přesto je třeba podotknout, že Yamaha vzhledem i projevem NMAXu hraje na sportovnější notu než úhlavní nepřítel od Hondy.

Levá schránka je hluboká, z pravé mobil jen tak nevypadne, zásuvka na 12V schází

Yamaha NMAX

FOTO: Petr Kološ

Obě mají něco do sebe...

Honda, která na rozdíl od Yamahy nabízí už třetí (a patřičně zdokonalenou) generaci svého bestselleru, zaujme třeba pohodlnější pozicí pro spolujezdce, prostorem pod sedlem, a také uzavíratelnou schránkou vpředu, kde je navíc zásuvka na 12V. Zajímavostí Hondy je i kombinovaný brzdový systém, který rozděluje brzdný účinek mezi obě kola. Yamaha nechává rozdělování účinku na řidiči, na obou kolech má kotouče, a ABS je ve standardu. I proto je o něco dražší.

Narozdíl od PCX je NMAX k dispozici jen s ABS a kotoučem vzadu

Na rozdíl od PCX je NMAX k dispozici jen s ABS a kotoučem vzadu.

FOTO: Petr Kološ

Na finální rozhodování budou mít vliv jednak sympatie k jednotlivým výrobcům a drobně odlišným koncepcím a pak také schopnost sehnat si na trhu výhodnou nabídku. Prodejci pochopitelně nejlépe znají silné stránky konkurence a vhodným příslušenstvím, případně příplatkovou výbavou (nebo servisními službami) se budou snažit svůj produkt v očích zájemců patřičně zatraktivnit.

Yamaha NMAX

Yamaha NMAX

FOTO: Petr Kološ

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:125 ccm
Max. výkon:9 kW při 7500 ot./min.
Max. točivý moment:11,7 Nm při 7250 otáčkách
Průměrná spotřeba:2,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):127 kg
Cena s testovanou motorizací:  74 990 Kč