Mohutné byly stroje řady California vždy. Ještě nikdy ale neměly motor o objemu téměř 1400 ccm ani nevážily 337 kg. Znalci vědí, že první generace vznikla na začátku sedmdesátých let po úspěchu u policie v Los Angeles. Za víc než 40 let Italové vyrobili přes 100 000 kusů tohoto především cestovního motocyklu.

Novou, osmou generaci Californie už v Mandello del Lario připravovali za přispění koncernu Piaggio. Mohli si tedy – na rozdíl od mnohých předchozích inovací – dovolit i radikální změny. V první řadě jde o motor.

Moto-Guzzi California 1400 Touring

Moto-Guzzi California 1400 Touring

FOTO: Petr Kološ

Po čtyřech letech vývoje totiž z bran modernizované továrny vyjíždí největší evropský dvouválec. V rámci image je sice pořád chlazený vzduchem a olejem, ale jinak je vybavený moderní elektronikou.

Poprvé se na motocyklu Moto-Guzzi objevují tři volitelné palivové mapy (známé ze strojů Aprillia, též koncern Piaggio). Motor ze svých 1380 ccm nabízí 96 koní a 120 Nm. Převodovka je šestistupňová.

Motor nevibruje

Zařazení jedničky doprovází sympatický kovový zvuk. Je dobře patrný přesto, že po nastartování se motorka celá rozburácí a rozkymácí. Milovníci sametových řadových motorů se nejspíš vylekají, fandovi značky se ale na tváři objeví úsměv - charakter zůstal, emisním limitům navzdory.

V rámu je agregát s mohutnými svody uchycený patentovaným způsobem. Fakt je, že vibrace po rozjetí zmizí, a rozhodně nehrozí, že by vás po cestě brněly ruce (nebo hýždě), jako tomu bývá u některých konkurenčních strojů. Pravděpodobně se ale nevyhnete zpoceným chodidlům – od motoru sálá teplo.

Moto-Guzzi California 1400 Touring

Moto-Guzzi California 1400 Touring

FOTO: Petr Kološ

Reakce na plyn jsou rychlejší než u větších amerických konkurentů – California proti nim není jen pohodlnější. Je i podstatně hbitější, jakkoliv váží skoro 350 kg. Zkušení jezdci ocení její vyvážení i chování v rychlostech, které už nejsou v tuzemsku legální.

Po jízdní stránce patří nový model z Mandello del Lario na špičku v segmentu – skvěle brzdí, zatáčí a ani v rychlostech nad 150 km/h mu neschází pružnost a jistota – jakkoliv většinou stroje této kategorie své majitele vozí spíš na vyhlídkové jízdy a tedy nižšími rychlostmi.

Moto-Guzzi California 1400 Touring

Moto-Guzzi California 1400 Touring

FOTO: Moto-Guzzi

Víc než tři palivové mapy, s tím související elektronický plyn Ride-by-Wire, třístupňovou kontrolou trakce nebo osvětlení LED technologií, ocení typický zájemce o Californii Touring parádní kufry. Ladí k motorce, nabízí 35 litrů objemu a působí velmi bytelně.

Také sedlo pro spolujezdce oplývá pohodlím. Technologické vychytávky – včetně tempomatu v základu – jsou dobře funkční. ABS poslední generace už nereaguje předčasně, a také kontrola trakce je vhodně odstupňovaná do tří poloh.

Nepochopitelná chyba

Přestože v klíčových oblastech italská California své americké konkurenty, zdá se, překonává, v jednom mají rozhodně navrch. Jde o startovací proces. Moto-Guzzi svou vlajkovou loď sice vybavila alarmem a imobilizérem přímo na výrobní lince, přesto se neubráníte dojmu, že jde o dodatečnou úpravu.

Na klasickém klíči přibyl ovladač s docela titěrným tlačítkem, které je potřeba před každým startem zmáčknout. Ani tak nejde o zbytečný pohyb navíc. Těžší je odpovědět na otázku, proč i levnější stroje Harley-Davidson nabízejí frajerský bezklíčový přístup.

Moto-Guzzi California 1400 Touring

Moto-Guzzi California 1400 Touring

FOTO: Petr Kološ

Kromě černo-bílé kombinace můžete mít Californii Touring i bílo-černou. Pokud nebudete chtít plexi, kufry a spokojíte se s rovnějšími řídítky, můžete ušetřit 50 000 Kč. K mání je totiž i verze Custom, kde místo chromu převládá černá barva, částečně v matném provedení. Custom nabízí možnost sportovnější jízdy i díky lehčím ráfkům a zadním plně nastavitelným tlumičům.

Dá se předpokládat, že modelová řada California ještě není úplná. A to je dobře. Dvouválcová čtrnáctistovka je natolik výjimečným motorem, že další derivát Californie přijde jen vhod. Motorkářů, kteří přijdou na chuť největšímu evropskému dvouválci, bude jistě dost. Nejen v Kalifornii, nejen v srdci Evropy.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1380 ccm, V2, čtyřtakt, chlazený vzduchem
Max. výkon:96 k / 6500 za min.
Max. točivý moment:120 Nm / 2700 za min.
0 - 100 km/h:výrobce neudává
Kapacita nádrže:25,5 l 
Hmotnost:
337 kg
Pohon:kardan
Cena: 469 900 Kč