Hlavní obsah

Moto Guzzi Stelvio NTX 1200 – vzduchem chlazený mohykán

Novinky, Petr Kološ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdyby všichni motocykloví výrobci poslouchali kritiku jako firma Moto Guzzi z Mandella, musely by už dávno po světě jezdit jen dokonalé stroje. Nové Stelvio je podstatně lepší motorkou, než jakou bylo při představení v roce 2007. A pozor, ještě pořád má vzduchem chlazený motor.

Foto: Petr Kološ

Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Článek

Písmena NTX označují vylepšenou „adventure“ výbavu. Nechybí dvojice hliníkových kufrů, ochranné rámy, přídavná světla, zásuvka pro GPS nebo třeba vyhřívané rukojeti.

S poslední modernizací nepřišla jen drobná vylepšení, tedy nové barvy a pozměněný tvar čelního plexi. Úpravou prošlo vstřikování, motor má nové vačky a na stroji najdete větší brzdy. Hlavní devizou ale podle mnohých cestovatelů bude „ropný tanker“ nad motorem – nádrž je nově na 32 litrů.

Jakkoliv majitelé starších generací vytýkají Stelviu vysokou spotřebu (a ulhaný počítač spotřeby), v našem testu se po stránce apetitu chovala motorka příkladně. Nebrala víc než šest litrů na sto kilometrů (podle počítače kolem pěti). Dojezd tak vychází na grandiózních 550 km na jedno natankování.

Foto: Petr Kološ

Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Je logické, že zadní kufry nejsou příliš pozitivní záležitostí v městských kolonách. V horku vám za této situace bude vadit i žár, který se line od (pořád ještě!) vzduchem chlazeného motoru.

Nic ze zmíněného není vadou, jde o charakteristiku, která je znalým jasná. Stejně jako to, že při startu se podélně uložený dvouválec o objemu 1151 ccm pěkně zhoupne.

ABS je vypínatelné tlačítkem

Co ale překvapí každého, je fakt, s jakou lehkostí se motorka ovládá. Jakmile se dáte do pohybu, stroj se velmi dobře vodí a krásně zatáčí. Nabízí pohodlný podvozek i sedlo polohovatelné ve dvou výškách. Potěší, že ke změně polohy plexi nepotřebujete nářadí. Praktické je dále i to, že přítomné ABS se dá snadno vypnout.

Foto: Petr Kološ

Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Co naopak mrzí, jsou ospalé reakce počítače. Na požadavek reagují s nepochopitelným dvouvteřinovým zpožděním. Překvapí, že v nabídce palubního menu cestovatelé nenajdou informace o celkovém dojezdu.

Jízdně Stelvio prokázalo, že umí opravdu hodně. Velká nádrž a zároveň nízká spotřeba mu umožňují už zmiňovaný skvělý dojezd. Jezdci ale nepřinese radost jen to, kolik proti konkurentům ušetří na palivu anebo při pořízení stroje.

Hlavní zbraní Stelvia je slovy těžko popsatelný charakter. Mocný zátah a překrásný zvuk vzduchem chlazeného dvouválce. A jestli se motorky kupují především srdcem, má tento poctivý kus italského železa slušně našlápnuto.

Foto: Petr Kološ

Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1151 ccm, V2, čtyřtakt, chlazený vzduchem
Max. výkon:105 k / 7250 za min.
Max. točivý moment:113 Nm / 5800 za min.
0 - 100 km/h:výrobce neudává
Kapacita nádrže:32 l
Hmotnost:272 kg
Pohon:kardan
Cena:369 990 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám