Při redakčním testu se u vlajkové lodi Piaggia zastavovali lidé. „Jak se to řídí?“, ptali se nejdříve. Řídí se to jako motorka – tedy náklony. Na špatném povrchu – mokrá dlažba, tramvajové koleje – máte ale pocit vyššího bezpečí než na motorce.

Pokud budete stroj trápit v náklonu na suchém asfaltu, ucítíte, že dvě kola skutečně poskytují více adheze než kolo jediné. Na hraně vám posléze tak jako u auta začnou kvílet gumy a kola se sunou ven ze zatáčky. Neustřelí tak, jako to dělají motorky. Pokud máte za sebou v tomto směru špatný zážitek – mokré koleje, štěrk v zatáčce – a na motorky jste zanevřeli, je MP3 dobrou terapií, jak se vrátit do světa jedné stopy.

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

FOTO: Petr Kološ

Vyšší stabilitu si můžete užít i na křižovatkách. Přední kola se totiž v rychlostech pod 10 km/h dají zamknout. Stačí zmáčknout ovladač na pravé části řídítek. Kola se pak přestanou naklánět a stroj je tak stabilní, že při zastavení není potřeba dávat nohy dolů. Zamykání má ale drobné zpoždění, navíc skútr se zamkne v takové poloze, v jaké zrovna je, takže klidně můžete zůstat nakřivo.

Rychlý start je důležitý

Osvědčilo se nám zamykat přední kola nikoli už při dojezdu k semaforům, jak radili v prodejně, ale až po dojezdu. Tedy opřít se nohou o zem, bleskově najít co možná nejvíc vodorovnou polohu, zamknout přední kola a pak s nohama na podlážce čekat na zelenou. Pak to chce rychlý start.

Rychlý start je u MP3 důležitější, než by se mohlo zdát. Hned po otočení plynu se totiž odemknou zamčená kola. A jak známo, čím nižší rychlost, tím hůře se drží stabilita – pokud se tedy nerozjedete rychle, měli byste si rovnováhu pojistit nohama. Problém je, že na tomto typu skútru už jste je pro tento účel zapomněli používat.

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

FOTO: Petr Kološ

Zachraňovat v úleku MP3 500 LT o hmotnosti 262 kilo od pádu k zemi rozhodně není příjemný zážitek, proto je vhodný zmíněný rychlý start. Berte ale ohled na to, že ne všichni řidiči vnímají červenou jako příkaz k zastavení. Řada z nich se protahuje křižovatkami na poslední chvíli, což je pro rychle startující motorkáře velmi nebezpečné.

Větší stabilita i ovladatelnost

Samotná jízda s dvěma koly vpředu sice nabízí vyšší pocit stability, je ale také drobně tupější než na běžném skútru. Je ale až překvapivé, že v rychlostech do cca 100 km/h je i tento poměrně složitý systém naklápění přední nápravy velmi rychlý. Náklony tak nezatěžuje žádnými negativními vlivy.

V rychlostech vyšších se pak zdají klasické stroje ovladatelnější a mrštnější. Proti nim také MP3 s dvěma koly vpředu dvojnásobně trestá přibrzďování v zatáčce přední brzdou. Staví se důrazněji.

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

FOTO: Petr Kološ

Brzdy samotné vyžadují vyšší ovládací sílu. Brzdění se dvěma koly vpředu je příjemnější než s jedním. V tomto směru je velká škoda, že Piaggio dosud stále nedodává ABS. U jiných modelů koncernu přitom tento systém v nabídce je.

Brzdový pedál na pravé straně ovládá přední i zadní brzdy. I díky němu byla MP3 homologována jako stroj, pro jehož řízení stačí řidičský průkaz skupiny „B“. Osobně mi ale pedál spíš překážel. Brzdy jsem ovládal tak, jak je na skútrech běžné – pravou a levou páčkou.

Prostor na nohy patří k nejslabším místům MP3. Kvůli dvěma kolům přední nápravy je totiž kapotáž zakončena dříve než na skútrech klasické koncepce. Nohy si tu rozhodně nenatáhnete. Prostor ale není jen největší slabinou – je to zároveň i další trumf MP3.

Stačí se soustředit na prostor pod sedadlem. Místo není totiž přístupné jen klasicky, zvednutím sedla, ale dostanete se tam i unikátním otvorem mezi svítilnami. Tím pádem do MP3 naložíte například stativ, rybářské náčiní, tenisové rakety nebo lyže typu bigfoot.

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

FOTO: Petr Kološ

Mimochodem, Piaggio na model MP3 nabízí i zimní pneumatiky. Díky přední nápravě je prý stroj tak stabilní, že se s ním dá jezdit i na lyže.

MP3 500 LT nemá problém i ve dvou držet dálniční rychlost kolem 130-140 km/h, spotřeba je ale vyšší. Ve spojení s pouze 12litrovou nádrží to znamená zastávku nejpozději po 200 ujetých kilometrech. V běžném provozu pak spotřeba o něco klesne, nepočítejte, že by to bylo výrazně pod 5 l/100 km.

V úvodu jsme konstatovali, že Piaggio MP3 se těšilo i v našem testu velké pozornosti okolí. Do teď jsme odpovídali na otázku „Jak to jezdí?“. Po té většinou následovala otázka zvědavců: „A kolik to, pane, stojí?“ Piaggio MP3 LT 500 Sport Touring vyjde na 192 900 Kč. Vypadá to na první pohled jako suma vysoká, fakt ale je, že renomovaná japonská i evropská konkurence s takto objemnými motory vyjde zpravidla na stejné peníze. A to mají o kolečko méně.

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

FOTO: Petr Kološ

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:493 ccm, V1, čtyřtakt, chlazený kapalinou
Max. výkon:40 k / 7250 ot./min.
Max. točivý moment:46 Nm při 5250 ot./min.
0 - 100 km/h:výrobce neudává
Kapacita nádrže:12 l 
Hmotnost:
262 kg
Pohon:variátor
Cena: 192 900 Kč