Hlavní obsah

Železniční přejezdy v Česku budou hlídané kamerami, můžou i měřit rychlost

Na řidiče se chystá další sledování pomocí kamer. Tentokrát ale nebudou primárně měřit rychlost, nýbrž hlídat, zda řidiči neporušují předpisy v křížení se železnicí. Instalaci radarů ale SŽDC uvedlo jako možnost do budoucna.

Foto: SŽDC

Železniční přejezd v Úvalech, který hlídají kamery

Článek

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) spouští projekt tzv. inteligentních železničních přejezdů. Spočívá to v tom, že na základě záznamů z kamer instalovaných na železničních přejezdech bude možné pokutovat přestupky. A bude je možné použít jako důkaz i ve správním řízení.

„Ti, kteří dodržují pravidla, se postihu obávat nemusí. Na druhou stranu skuteční piráti silnic mohou v poměrně krátké době přijít o body, a ztratit tak řidičský průkaz,” slibuje Jiří Svoboda, generální ředitel SŽDC.

Jedná se podle něj o preventivní nástroj, byť ze slov o pokutách a důkazech člověk tuší spíš represi. Tím spíš, když tisková zpráva hovoří také o měření rychlosti, o které mohou kamery být „v blízké budoucnosti” doplněny. V takovém případě zapomeňte na devadesátku – 50 metrů před přejezdem řidič může jet nejvýše 30 km/h, a pokud bliká bílé světlo, nejvýše 50 km/h.

Foto: SŽDC

Železniční přejezd v Úvalech, který hlídají kamery

Od toho si železničáři slibují delší životnost přejezdu, neboť podle tiskové zprávy přejezdy nejvíce ničí právě příliš rychlé průjezdy aut. A čím jsou auta těžší, tím horší to je.

Na projektu spolupracuje i policie, neboť výstupy z kamer by mohly pomoci při koordinaci zásahů záchranářů. A SŽDC jedná také s obcemi, které by mohly tyto kamery provozovat ve své režii a následně inkasovat příjem z případných pokut.

V Úvalech už funguje

Pilotní provoz takovéhoto sledovacího systému už běží v Úvalech u Prahy, mezi ulicemi Pražská a Husova. Za deset měsíců roku 2017 tam podle SŽDC došlo k 375 přestupkům, ale za stejné období v roce 2018 jich už bylo jen 131.

Zákon tam ale neporušují pouze řidiči vozidel. „Na videích z bezpečnostních kamer můžeme běžně vidět i dospělé, kteří vedou za ruku vlastní děti, a to i dvacet vteřin po spuštění výstražných světel,” říká Petr Borecký, starosta města. Dodává, že na tomto přejezdu jezdí vlaky až 120 km/h, je na hlavní trati z Prahy do Olomouce.

Řidič se dopouští přestupku, pokud vjede na železniční přejezd ve chvíli, kdy je to zákonem zakázáno. To znamená např. když blikají červená světla, zní zvuková výstraha a/nebo jsou spuštěny závory či pokud situace za přejezdem nedovoluje jeho přejetí a pokračování v jízdě. Hrozícím trestem je pokuta až 5000 korun, zákaz řízení až na 6 měsíců a 7 bodů.

Reklama

Výběr článků

Načítám