Hlavní obsah

Zanedbáváním výměny oleje můžete zničit těsnění motoru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zanedbáte-li pravidelné výměny oleje, mohou zkřehnout těsnění vašeho motoru a olej začne téct ven. Měnit olej je potřeba nejpozději v intervalech předepsaných výrobcem, podle toho, jak auto používáte.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Pravidelnými výměnami oleje prospějete svému motoru nejvíc. (Ilustrační foto)

Článek

Každé auto má předepsaný interval výměny oleje. U některých aut to je 7 500 kilometrů, jinde 12 či 15 tisíc, ale vždycky nějaký interval existuje. Udává kilometrový proběh, po kterém nejpozději je nutné vyměnit motorový olej.

Nejdůležitější vlastností oleje je samozřejmě schopnost mazání motoru ve všech možných teplotách. Není to ale všechno, se stářím oleje klesají i neméně důležité detergenční, tj. čisticí schopnosti oleje, které má díky aditivům.

Pokud motor dlouhodobě a často běží na starý olej, existuje, jak říká a videem názorně ukazuje mechanik-youtuber EricTheCarGuy, ještě jedno riziko - tvrdnutí a křehnutí gumových těsnění a s tím související úniky oleje.

To se právě stalo šestiválci ve videu, přiloženém k tomuto článku. „Tady je perfektní příklad toho, co se stane všem gumovým těsněním v motoru, které potká takový osud - vidíte, jak je tvrdé? Jak je křehké?” říká EricTheCarGuy na videu. Pak těsnění rozlomí prsty jedné ruky.

„Jak těsnění zkřehne, už netěsní. Guma musí být měkká, poddajná, musí se přizpůsobovat podle teploty,” pokračuje. Modré těsnění, které následně bere do ruky, je nové - a takhle má těsnění vypadat, když má plnit svou funkci.

Únik oleje, se kterým byste na STK rozhodně neprošli, také můžeme ve videu vidět při pohledu na auto zespoda. Mechanik ve videu hovoří o „masivním úniku oleje”. Řešení je v tomto případě jediné - vyměnit všechna vadná těsnění. To může být poměrně drahé.

A jak takovým problémům předejít? Jednoduše - pravidelně měnit olej. Zní to banálně, ale přesto podle Jaroslava Homolky, majitele autoservisu LuckyGas, je motor, jevící známky zanedbávání pravidelných výměn oleje, velmi častým úkazem.

„Těsnění, gufera a veškeré gumy v motoru tvrdnou, používá-li se nekvalitní olej a nemění-li se dostatečně často. Ztvrdlá těsnění vídám velmi často, nebojím se říci, že u každého druhého motoru,” říká Homolka.

Podobný efekt na těsnění podle něj mají i tzv. longlife oleje s intervaly výměny okolo 30 tisíc kilometrů. „Motorový olej by se měl měnit každých 10 tisíc kilometrů,” dodává Homolka.

Reklama

Výběr článků

Načítám