Hlavní obsah
 

Základní litrové TSI v rapidu stačí, zázraky nedovede

Litrové TSI o výkonu 70 kW/95 k je základní motorizací pro omlazenou verzi rapidu spaceback a liftback. Vyzkoušeli jsme nový motor na dvoukilometrové rovince a zjišťovali, co z něj dostanete, když ho zmáčknete, jak jen to půjde.

 
Základní litrové TSI v rapidu stačí, zázraky nedovede

Litrový tříválec budí obavy, po octavii (verze naladěná na 85 kW) se pro mnohé kontroverzní motor dostává pod kapotu omlazeného rapidu. Automobilka jej nabízí ve verzi 70 a 81 kW (95 a 110 k), tedy se stejným výkonem jako pro fabii. Vyzkoušeli jsme slabší provedení rapidu liftback s šestnáctipalcovými koly.

Popravdě: utlumení motoru je velice dobré, po nastartování tříválec neobtěžuje vibracemi, je dobře utlumený. Také během samotné jízdy je zřejmé, že utlumení i výkon motoru jsou někde úplně jinde než v případě atmosférického motoru 1,2 HTP. S tímhle litrem se dá slušnými rychlostmi uhánět i po dálnici, aniž by hrozilo, že se katalyzátor bude ochlazovat obohacováním paliva.

Při obsazení pouze řidičem je dynamika slušná, jakkoliv pružné zrychlení 100–160 na čtvrtý stupeň zabere předlouhých 25 sekund. To zrychlit z osmdesátky na 120 km/h, což je typický příklad, když na okresce potřebujete předjet kamión, zabere slušných 9 sekund. Podřadit ale musíte na trojku, jinak to bezpečné nebude. Motoru neprospívá režim pod 1600 otáček, poté, co se sebere, tak lineárně táhne až k omezovači (6500 otáček).

Škoda Rapid

Foto: Martin Žemlička , Novinky

Devadesátikilometrová rychlost znamená na pátý stupeň 2000, dálniční 130 km/h pak rovných tři tisíce otáček. Ve městě je lepší jet na trojku (2000 otáček), 50 km/h na čtyřku znamená 1500 otáček a citelnější a velmi nepříjemné dunění.

Na dvoukilometrové rovince jsme se s rapidem za slunečného letního dne (26 stupňů Celsia) dostali za 51 sekund na 183 km/h (dle GPS 177 km/h), což je vcelku blízko konstrukčnímu maximu při 187 km/h. Dvanáctistovka TSI uměla tu samou disciplínu s časem lepším o pět sekund. Když jsme ale porovnávali octavii s litrovým motorem a dvanáctistovkou, vycházel z hlediska dynamiky o chlup lépe tříválec.

Během dynamických testů jsme dosáhli spotřeby 8,8 l / 100 km (což je dobré), dlouhodobý průměr zatím máme 6,8 l. To není zlé, za podobné hodnoty se ale dalo jezdit i dvanáctistovkou, zatím automobilkou stále prodávanou ze skladových zásob.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků