Hlavní obsah
Disk z hliníkové slitiny (Ilustrační foto) Foto: Petr Horník, Právo

Vydrží víc plechové disky, nebo litá kola? Hydraulický lis prověřil odolnost

Jaký je třeba vyvinout tlak na plechový či hliníkový disk, aby se začal deformovat, případně aby praskl? Čísla jsou poměrně vysoká, různé disky se ovšem chovají zcela odlišně.

Disk z hliníkové slitiny (Ilustrační foto) Foto: Petr Horník, Právo
Vydrží víc plechové disky, nebo litá kola? Hydraulický lis prověřil odolnost

Řada motoristů na své auto na zimu nasazuje plechové disky místo litých kol, která s letními pneumatikami ukládá do sklepa či garáže. [celá zpráva]

Které z nich jsou odolnější vůči tlakům zvenčí? To prověřil hydraulický lis v nedávno publikovaném videu.

Lis ve videu je schopný vyvinout tlak až 150 tun, tedy zhruba 1,33 meganewtonu. Lité kolo z hliníkové slitiny - vypadá jako originální z nějakého auta z 90. let minulého století, ale to je jen naše spekulace - vydrží v prvním pokusu tlak zhruba 20 tun (178 kN) a v druhém zhruba 23 tun (205 kN).

Pak dojde k deformaci a následnému rozlámání disku. Jak to přesně vypadá, ukáže nejlépe zpomalený záběr od času 3:52.

Plechový disk je odolný mnohem méně - deformace nastává při tlaku zhruba 10 tun, tedy asi 89 kN. Na rozdíl od „hlíny” se však neláme, lis ho jen zdeformuje.

Podobný výsledek vidíme, když je „plecháč” lisem zkoušen ze strany. Naopak litý disk v téhle zkoušce doslova exploduje - tlak utrhne jeho zadní okraj a všechen vzduch v pneumatice vystřelí ven.

A k čemu je tohle video dobré? Zejména v první části, kdy kola pod lisem stojí, můžeme do jisté míry hovořit o souvislosti se situací, kdy kolo narazí do hrany velkého výmolu ve vysoké rychlosti. Čím větší je odolnost tlaku pod lisem, tím menší je pravděpodobnost deformace disku v díře v silnici.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků