Hlavní obsah

Volkswagen vyrobil poslední Beetle. Mexičané na původního Brouka nedají dopustit

Automobilka Volkswagen sice ve středu oficiálně ukončuje výrobu modelu New Beetle, pokračovatele legendárního „Brouka”, který se proslavil zejména v 60. letech minulého století, ale to neznamená, že by se na něj mělo zapomenout. V Mexiku, kde se New Beetle dosud vyráběl, je ikonický lidový vůz pořád populární.

Volkswagen vyrobil poslední Beetle. Mexičané na původního Brouka nedají dopustit

Na předměstí Mexico City zvaném Cuautepec je stále původní Brouk, kterému tu říkají vocho, na silnicích k vidění velmi často, přestože jeho výroba skončila v roce 2003.

Popularita Volkswagenu Type 1 je tak velká, až se Mexico City začalo říkat „vocholandia”, tedy „země vocho”, podle toho, jakou přezdívku tu Brouk dostal.

Foto: Cristina Baussan, ČTK/AP

Vyráběla je továrna v mexické Pueble a nedávno se stala jediným místem na světě, kde se vyráběla poslední inkarnace zvaná prostě Beetle. I jejich výroba tam ale dnes končí.

Dvě modernější inkarnace Brouka, tedy New Beetle a Beetle, v Mexiku moc v oblibě nejsou. „Nové nedokážou vyjet kopce, ty staré vyšplhají na každý kopec bez problému,” říká taxikář Adrián Martínez. David Álvarez nesouhlasí: „Funguje velmi dobře, jako všechno ostatní potřebuje opravy, ale je dobrý,” říká na adresu svého New Beetlu Cabrio.

Některé Brouky v Mexico City fungují i jako pojízdné prodejny cigaret a cukrovinek.

Foto: Cristina Baussan, ČTK/AP

Jiný fanoušek Brouka Bernardo García si koupil první kousek, když mu bylo třináct. Od té doby je kupuje pořád a má je rád kvůli kombinaci efektivity a hodnoty. Nedávno do své sbírky přidal kousek z roku 1975 – starší, než je on sám.

„Nemám žádné příručky. Všechno najdete na internetu – od výměny žárovky po opravu převodovky,” říká. Onen kousek z roku 1975 chtěl koupit na díly, ale když ho začal rozebírat, zjistil, že by to byla škoda, že tak špatný jeho stav není.

Popularita Brouka je celosvětová, takhle vypadalo setkání klubu majitelů v izraelském Jakumu v roce 2017.

Foto: Oded Balilty, ČTK/AP

Některé Brouky mají ovšem v Mexiku i temnou pověst. V zelenobílých taxikářských barvách se staly pro Mexico City typické, navíc s odmontovanou pravou přední sedačkou, aby mohli zákazníci snáze nastoupit dozadu.

Jenže tak se z nich staly pasti pro krádeže. Zločinci, podle agentury Reuters někdy domluvení s taxikáři, vlezli do auta a požadovali cennosti po pasažérech. Zneužívali toho, že z uzavřené zádě není jak utéct.

Původní Volkswagen Typ 1 z roku 1938

Foto: Volkswagen 3x

Volkswagen Typ 1, jak se původní Brouk oficiálně jmenuje, je dílem Ferdinanda Porscheho. Vznikal na objednávku vedení nacistického Německa jako lidový automobil (odtud pochází jméno značky Volkswagen) před druhou světovou válkou.

Během války vznikaly hlavně jeho vojenské verze, tedy Kübelwagen a Schwimmwagen. Po válce se Brouky začaly vyrábět hned v roce 1945, a to pod britským vedením.

Major Ivan Hirst, který dostal válkou poškozenou zemi na starost, přesvědčil nadřízené, že Německo potřebuje práci a britská armáda potřebuje auta. Ta tak objednala 20 tisíc kusů a v letech 1945 až 1947 továrna nedělala v podstatě nic jiného. Komerční výroba se rozběhla až v roce 1947 a na různých místech běžela až do roku 2003. Celkem se vyrobilo více než 21 milionů Brouků.

Volkswagen New Beetle

Foto: Volkswagen 2x

Automobilka Volkswagen na svou genesis navázala v roce 1997 modelem New Beetle, který se dočkal nástupce s názvem Beetle v roce 2011 – a právě jeho výroba ve středu v Mexiku končí. Oba tyto vozy ale byly spíš stylovky než cokoliv jiného.

Volkswagen Beetle

Foto: Volkswagen

Anketa
Patříte k fanouškům původního Brouka?
Ano, líbí se mi jeho vzhled
34.5 %
Ano, líbí se mi jeho kult
60.3 %
Ne, staré auto jako každé jiné
2.6 %
Ne, mám radši jeho moderní verze
2.6 %
Celkem hlasovalo 116 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků