Hlavní obsah

TVR stále věří ve znovuzrození, bude to ale náročnější

Malá velšská automobilka TVR, která v minulém desetiletí oznámila definitivní krach, se pod novým vedením snaží vstát z popela i přes značné, i byrokratické, nesnáze a průtahy. Nyní potřebuje získat 25 milionů liber (cca 722 milionů korun).

Foto: TVR

TVR Griffith

Článek

Revitalizovaná firma hodlá nyní získat zmíněných 25 milionů liber vstupem na trh s cennými papíry v Dublinu. Předseda Les Edgar a výkonný ředitel John Chasey společně s generálním ředitelem Jimem Berrimanem věří, že TVR dokáží znovu postavit na nohy.

Britské TVR má po ohlášení velkého návratu znovu problémy

AutoMoto

Podle vedení firmy musí TVR zachránit chystaný sportovní model Griffith, malý sporťák, který údajně pojede více než 320 km/h. Automobilka ho představila už v roce 2017 na motoristické události Goodwood Revival a od té doby nasbírala asi 500 zájemců, z nichž každý zaplatil zálohu 2500-5000 liber (72-144 tisíc korun). Cena hotového Griffithu se má pohybovat okolo 90 tisíc liber, tedy asi 2,6 milionu korun.

Foto: TVR

TVR Griffith

Bohužel, TVR je s vývojem a chystaným uvedením na trh pozadu. „Není tajemstvím, že se ten projekt ukázal být tvrdým oříškem. My ale stále doufáme, že nám pomůže udržet se mezi výrobci sportovních vozidel. Řadu zpoždění ostatně způsobily problémy, které nešlo ovlivnit,“ nechal se slyšet generální ředitel TVR Les Edgar pro server Autocar.

Zmínil Evropskou unií diktovanou povinnost velšské vlády, která v TVR drží tříprocentní podíl akcií, nabídnout práce na vybavení továrny v Ebbw Vale firmám v celé Evropě. To znamenalo osmnáctiměsíční zpoždění. A do toho se přidala pandemie koronaviru, s níž měla vláda v posledních měsících spoustu práce.

Můj první Goodwood: Ten pravý sraz milovníků vůně spáleného benzínu

AutoMoto

„Máme prototyp a ten funguje výborně, což je skvělé. Teprve nyní ale začíná ta nejtvrdší práce,“ doplnil Edgar a dodal, že TVR chce zamířit i na americký trh, kde se jim otevře možnost prodeje dalším stovkám nadšenců do této bezesporu tradiční britské firmičky.

Co se výroby týče, ta by neměla být příliš složitá, protože fabrika, kterou se TVR snaží získat zpět, bude využívat systému iStream, tedy automatických strojů v malém počtu, jenž mohou ovládat i polokvalifikovaní pracovníci. Systém vyvinul Gordon Murray, který pracoval i na Griffithu.

Foto: TVR

TVR Griffith

Jakmile bude továrna v Ebbw Vale fungovat na plnou kapacitu okolo dvou tisíc aut ročně, zaměstnala by firma 200 lidí, což velšská vláda ráda slyší - tato oblast je z hlediska zaměstnanosti označena za „znevýhodněnou“. Zbývá tak jen doufat, že nové vedení dokáže TVR nasměrovat tam, kam vždy patřilo, tedy na špičku mezi malými výrobci sportovních vozidel.

Značka TVR má za sebou divokou minulost. Založena byla v roce 1946 a po několika změnách majitele byla v letech 2004 až 2013 v rukou ruského podnikatele Nikolaje Smolenského. Produkovala moderní, až šílené sportovní vozy. Barevné, hlučné a po všech stránkách výjimečné - ale také prodělečné. Od roku 2013 je značka ve vlastnictví britských majitelů v čele s Lesem Edgarem, avšak dosud žádné auto nevyrábí.

Reklama

Související témata:

Související články

Zrození TVR Griffith v 60 sekundách

TVR je zpátky. Jedna ze slavných značek zažila svůj návrat a ukazuje se, že spousta lidí stále chce auto, které se spoléhá na řidiče, a ne na tisíce...

Výběr článků

Načítám