Článek
Systém Unicam Velocity již od prosince funguje v úseku mezi Mrázovkou a Zlíchovským okruhem na Praze 5. Oproti běžně používaným radarům, které měří rychlost v daném místě, dokáže nový systém měřit rychlost projíždějících vozidel v celém úseku, na který je nastaven. "Měřený úsek může být dlouhý několik set metrů, ale i několik kilometrů," informoval Novinky Ladislav Bernášek z pražské policie.
.: ANKETA |
Jakou úlohu podle vás plní statické radary na českých silnicích? |
Hlasujte v anketě na konci článku. |
Unicam Velocity je certifikovaným systémem, což v praxi znamená, že snímky mohou být využívány při projednávání přestupků. Řidiči, kteří novým tunel budou od čtvrtka projíždět, tak budou nuceni dodržovat nejvyšší povolenou rychlost v celém jeho úseku. Policie si od tohoto systému hodně slibuje a věří, že se osvědčí. V takovém případě "se předpokládá jeho instalace i na dalších místech v Praze," uvedl Bernášek.
Bezpečnost řidičů především
Mrázovka je jedním z nejnovějších tunelů v Evropě a po stránce technologického vybavení patří k nejbezpečnějším. Tvořího ho 8 provozních celků: strojní zařízení, světelná signalizace, vzduchotechnika, zařízení pro automatiku provozu, silnoproudé a slaboproudé technologie, technologie trafostanic a čerpací stanice.
Na mimořádné situace v provozu reaguje automatický systém. V případě požáru je aktivováno požární větrání, které odvádí kouř a vzniklé teplo. Oheň je lokalizován pomocí speciálního detekčního systému. Samozřejmostí jsou výklenky s hláskami SOS, které umožňují komunikaci s řídícím střediskem tunelu, a únikové cesty. Hlásky SOS jsou vybaveny vlastními protipožárními dveřmi a odsáváním.Tunel je pod trvalým televizním dohledem a pro oznámení mimořádné situace slouží hlasitý rozhlas.
Stavba Mrázovky začala na konci roku 1998 s rozpočtem 4,5 miliardy korun. Původně měla být dokončena před třemi lety, avšak kvůli opakovaným odvoláváním ekologů se protáhla a podle zástupců Metrostavu i prodražila. Hlavním argumentem pro její realizaci bylo ulehčení dopravně exponované části hlavního města. Podle odhadů odborníků tudy ve špičce denně projede přes 50 000 automobilů. Provoz v přilehlých ulicích má klesnout až o 20 procent.