Hlavní obsah

Test levnějších letních pneumatik - když značka není všechno

Testy pneumatik většinou vyhrávají ta největší jména - Continental, Michelin, Bridgestone vídáme na předních pozicích úplně běžně. Autoklub ČR ale zpracoval test poněkud odlišný - srovnal sedm pneumatik levnějších značek. České Barum je na druhém místě, ale brzdnou drahou na mokru propadá.

Test letních pneumatik Autoklubu ČRVideo: Autoklub ČR

 
Článek

Pokud stále vybíráte nové letní pneumatiky, může se hodit test letního obutí Autoklubu ČR pro sezónu 2019 jako určité vodítko, po čem jít, co vybrat. Zejména, pokud nechcete platit vysoké částky za značkové pneumatiky - na ty se test pro letošní rok nezaměřil.

Test pracoval s pneumatikami rozměru 205/55 R16 a letos vybral značky, které obecně patří k těm levnějším, např. Barum, Firestone nebo Sava. Přidal také tři čínské značky - Nankang, Wanli a Goodride.

„Čína” je ve světě pneumatik obecně považována za volbu levnou, ale odpovídajícím způsobem nekvalitní. Do jisté míry to ukazují i výsledky tohoto testu, kde se čínské gumy umístily na chvostu.

Celkové výsledky testu letních pneumatik 205/55 R16 Autoklubu ČR
PneumatikaHodnocení
Firestone Roadhawk100 %
Barum Bravuris 5 HM98 %
Sava Intensa HP97 %
Debica Presto HP97 %
Nankang Ultra Sport NS-295 %
Wanli Harmonic H22094 %
Goodride Radial RP2892 %

První místo obsadila guma Firestone Roadhawk; 100 % je u ní uvedeno proto, jelikož je nejlepší, je tedy považována za referenční pneumatiku a všechny ostatní procentuální hodnoty jsou vázány k ní.

Právě v této pneumatice také můžeme najít určité porovnání s testem ADACu, publikovaným v uplynulých týdnech - stejná guma, byť v jiném rozměru, tam obsadila šesté místo z šestnácti.

Celkový vítěz byl na suchu překonán

Z tabulek vidíme, že ač je Firestone Roadhawk celkově nejlepší, na suchu si vede lépe česká guma Barum Bravuris. Rozdíl je ale jen v jednom procentu. Zároveň stojí za zmínku, že kromě celkového pořadí i zde je čínské zastoupení až na posledních třech místech.

Výkony testovaných pneumatik na suchu
PneumatikaHodnocení
Barum Bravuris 5 HM100 %
Debica Presto HP99,5 %
Firestone Roadhawk99 %
Sava Intensa HP97,8 %
Goodride Radial RP2895,6 %
Wanli Harmonic H22094,8 %
Nankang Ultra Sport NS-294,6 %

„Pneumatiky jsou jedinou kontaktní plochou mezi automobilem a povrchem vozovky a jsou rozhodující maličkostí, jestli řidič dokáže zabránit střetu (...) nebo nedostane smyk nebo aquaplaning,” zdůrazňuje klíčovou důležitost pneumatik v silniční bezpečnosti Libor Budina z Autoklubu ČR.

Vskutku, nehody, jejichž příčiny nějak mohou souviset s pneumatikami, dle policejní statistiky za loňský rok figurovaly mezi desítkou nejčastějších příčin nehod.

Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem, tedy, že řidič nedobrzdil, stálo za 7740 nehodami, nezvládnutí řízení vozidla zavinilo 4718 nehod.

Na mokru jsou rozdíly větší

Zatímco v tabulce věnované výkonu na suchu se tři nejlepší pneumatiky vešly do jediného procenta, na mokru jsou rozdíly větší. Nejmarkantnější propad vidíme u značky Debica, kterou překonal i čínský Nankang. Ten má na mokru v procentech o chloupek lepší hodnocení než na suchu.

Výkony testovaných pneumatik na mokru
PneumatikaHodnocení
Firestone Roadhawk100 %
Sava Intensa HP95,6 %
Barum Bravuris 5 HM95,2 %
Nankang Ultra Sport NS-294,8 %
Debica Presto HP94 %
Wanli Harmonic H22093,9 %
Goodride Radial RP2887,4 %

A proč nejsou v testu zahrnuty i světoznámé značky, když v posledním testu ryze letních pneumatik Autoklub zkoušel i jména jako Continental nebo Dunlop?

„Pneumatiky se vybírají tak, aby byly srovnatelné. Letošní test je na rozhraní ekonomického a středního segmentu,” říká Bohumil Pácl z Autoklubu ČR. Dodává, že zkoumané gumy nejsou ty úplně nejlevnější, ale jsou blíž střednímu segmentu.

„Brzdná dráha auta” je nesmysl

Konečně - z hlediska bezpečnosti patří k nejdůležitějším parametrům pneumatik jejich brzdná dráha. Jistě jste se setkali s tvrzením, že „brzdná dráha osobního automobilu” z nějaké rychlosti je nějaká vzdálenost.

Pokud ve vás hlodal červíček pochybnosti, že každé auto je jiné a má jiné gumy, takže říct nějaké paušální číslo je přinejmenším zavádějící, hlodal zcela správně.

Jak dokazují výsledky tohoto testu, délka brzdné dráhy závisí na pneumatikách tak moc, že i pokud jsou použity na stejném autě, jejich volba ji může zásadně ovlivnit.

Výsledky měření brzdné dráhy z 80 km/h s ABS
Délka brzdné dráhy
Pneumatikana suchuna mokru
Firestone Roadhawk31,7 m38,3 m
Sava Intensa HP33,9 m39,5 m
Wanli Harmonic H22034,1 m40,2 m
Barum Bravuris 5 HM34,1 m40,9 m
Nankang Ultra Sport NS-234,2 m39,6 m
Debica Presto HP35,1 m39,8 m
Goodride Radial RP2835,8 m40,1 m

Pneumatiky jsme z dat Autoklubu ČR seřadili podle délky brzdné dráhy na suchu a pak, v případě shody, podle délky brzdné dráhy na mokru. Vidíme, že barumky tu nedosáhly ani na stupně vítězů a na mokru jsou nejhorší. Rozdíly jsou zejména na suchu dost podstatné, mezi nejlepšími Firestony a nejhoršími Goodride je 4,1 metru, tedy délka malého auta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám