Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Petr Hloušek, Právo

Téměř čtvrtina vytipovaných aut měla při namátkové kontrole problém s emisemi

Téměř čtvrtina aut, u kterých bylo při policejních kontrolách provedeno měření emisí, nesplnila stanovené limity. Nejčastějšími prohřešky byl špatný stav výfuku nebo kouřivost motoru kvůli špatné údržbě. Ukázaly to pilotní kontroly mobilního měření.

Ilustrační foto Foto: Petr Hloušek, Právo
Téměř čtvrtina vytipovaných aut měla při namátkové kontrole problém s emisemi

Výsledky pilotního provozu mobilní stanice měření emisí představili ministr dopravy Vladimír Kremlík a ministr životního prostředí Richard Brabec (oba za ANO). Kvůli špatnému stavu vozidel jsou zejména ve větších městech často překračovány limity znečištění ovzduší.

Měření bylo součástí pilotní kontroly mobilního měření Centra služeb pro silniční dopravu. To během tří letních měsíců kontrolovalo vozy v Praze, zda splňují zákonné požadavky, a později provádělo kontroly v dalších dvou krajích Česka. Pracovníci centra k tomu používali speciální zařízení v autě.

Z celkem 444 kontrol motorových vozidel bylo měření emisí podrobeno 141 a z nich nevyhovělo 33, tedy čtvrtina z vytipovaných vozů a 7 % z celkového počtu zkontrolovaných aut. Ke změření emisí byla auta vybírána cíleně podle vizuálního stavu.

Vedle mechanických poškození výfuků a kouřivosti motorů, která byla způsobena nejčastěji špatnou údržbou, kontroly odhalily další závady řídících jednotek emisních systémů a také vozidla se signalizovanou chybou motoru. Specifickým problémem je provoz aut s motorem, který má poškozený nebo špatně udržovaný filtr pevných částic.

Všechna vozidla, která v testech nevyhověla, musela do 30 dní na novou technickou prohlídku a přeměření emisí. Měření na silnici bylo podle ministerstva dopravy principem i přístroji stejné, jako při pravidelném měření emisí při STK. A třebaže slova v tiskové zprávě ,jako kouřivost a pevné částice, naznačují zaměření na vznětové motory, podle ministerstva byly zkoumány i motory zážehové.

„Zhoršená kvalita ovzduší přispívá k předčasným úmrtím tisíců lidí nejenom v České republice a doprava je jedním z faktorů, které mají na kvalitu ovzduší vliv,” uvedl Brabec. Podle něj kontroly ukázaly, že zákonné požadavky nesplňuje výrazné množství vozidel. Upozornil, že se to však netýká pouze starých vozů, ale velkou část zplodin vypouští i novější auta ve špatném technickém stavu.

Kontroly budou pokračovat i v příštím roce, a to po celé republice. Ministerstvo dopravy k tomuto účelu nakoupilo další dva přístroje. „Všechna zařízení chceme využívat maximálně efektivně a to jak v rámci běžných silničních kontrol, tak při speciálních příležitostech jako jsou velké motoristické akce,” podotkl Kremlík.

Vedle mobilního měření emisí obě ministerstva v minulosti spolupracovala na zpřísnění technických i emisních kontrol pro naftová vozidla, která platí od loňska. Resort dopravy také připravuje preventivní akce, kdy si zájemci budou moci nechat zdarma a bez sankcí přeměřit emise svých aut.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků