Hlavní obsah
Tatra 603 na automobilové expozici brněnské strojírenské výstavy v roce 1956 Foto: Věněk Švorčík, ČTK

Tatra letos slaví 170 let. Osobní auta vyráběla dřív než náklaďáky

První automobil, který v roce 1897 vyrobila firma Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft, byl osobní. Téměř o půlstoletí dříve, před 180 lety, začal Ignác Šustala s výrobou kočárů a bryček. Dnes firma s názvem Tatra Trucks vyrábí jen nákladní auta pro těžkou práci.

Tatra 603 na automobilové expozici brněnské strojírenské výstavy v roce 1956 Foto: Věněk Švorčík, ČTK
Tatra letos slaví 170 let. Osobní auta vyráběla dřív než náklaďáky

Jen málokdo by neznal kopřivnickou značku Tatra, ať už pro vysoce ceněná osobní auta, anebo pro úspěchy Karla Lopraise v Dakaru, nejnáročnější rallye světa. Tato firma právě v červnu slaví 170 let své existence. Je jak jedním z nejstarších výrobců dopravních prostředků s nepřetržitou historií na světě, tak i jedním z nejstarších výrobců nákladních a osobních aut se spalovacími motory.

Ony „dopravní prostředky” jsou klíčové, neboť Tatra od počátku své existence v červnu roku 1850 - tehdy byla založena Ignácem Šustalou - vyráběla kočáry a bryčky k tažení koňmi.

V roce 1891 se do firmy, která se jmenovala Ignatz Schustala & Comp., vložili vídeňští bankéři Guttmanové a vznikla firma se známějším názvem Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft. První slovo odkazuje na místo, kde firma dodnes sídlí - v Kopřivnici, německy Nesselsdorf.

Präsident, první automobil dnešní firmy Tatra

Foto: Drahoslav Ramlík, ČTK

O šest let později, v roce 1897, přichází první automobil - Präsident. O jeho výrobu se nejvíce zasloužil Hugo Fischer von Röslerstamm. Rok nato vyjel z bran továrny i první nákladní automobil.

Logo NW se začalo používat až později, v roce 1911. Označení „Tatra” se začalo používat až v roce 1919 a vzniklo podle pohoří Tatry, kde se testoval model NW U, později nazývaný Tatra 10. Poháněl ho 5,3l řadový šestiválec o výkonu okolo 68 koní.

K důležitým milníkům historie Tatry patří rok 1923, kdy konstruktér Hans Ledwinka navrhl tzv. „tatrováckou koncepci” - nosný rám vozu, který se skládá z centrální nosné roury, na niž jsou zavěšena kola pomocí kyvných polonáprav, na sobě vzájemně nezávislých.

Tatra 148 ve službách dobrovolných hasičů

Foto: Martin Štěrba, ČTK

Toto řešení není z hlediska jízdních vlastností na silnici zrovna ideální, neboť při propružení se poměrně zásadně mění i odklon kola, což znamená obtížně předvídatelnou přilnavost pneumatiky. Pro nákladní auta se však hodí tak dobře, že ho Tatra používá dodnes.

Další zásadní zápis Tatry do dějin, a to tak velký, že ji díky němu znají na celém světě, byl model T 77 - první auto na světě s aerodynamickou karoserií. Přinejmenším stejně proslulý je jeho nástupce T 87, který měl i slabší verzi, pojmenovanou T 97.

Tatra 77 úplně vpravo

Foto: Drahoslav Ramlík, ČTK

Po druhé světové válce se Tatře povedl další majstrštyk - model T 603, ve své době vyhrazený špičkám KSČ, je dnes ceněným veteránem. Stejně jako T 613, který ho nahradil ve stejné funkci, ale modernějším designu italské karosárny Vignale.

Výroba nákladních aut Tatra 138, rok 1963

Foto: Zuzana Humpálová, ČTK

Produkce Tatry se v druhé polovině 20. století zaměřila zejména na těžká nákladní auta pro civilní i vojenské použití na silnici i v terénu. Nejznámější modely jsou „čumákové” T 138 z let 1959-1971, T 148, vyráběná v letech 1972-1982, a trambusová T 815, která se od roku 1982 vyrábí po řadě modernizací dodnes.

Tatra 815 s nástavbou - stranovým překladačem na mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v roce 2019

Foto: Igor Zehl, ČTK

Právě Tatra 815 byla základním stavebním kamenem nabídky značky i v době přechodu československého hospodářství z centrálně plánovaného do tržního na přelomu 80. a 90. let. Tehdy ještě byl ve výrobě i model T 613, který byl později modernizován na T 700, ale ani jeden nebyl schopen na volném trhu obstát v konkurenci značek Mercedes-Benz a BMW. V roce 1998 byla výroba osobních aut ukončena.

Tatra 700 (vlevo) a Tatra 613

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Dnes Tatra nabízí těžká nákladní auta pro řadu odvětví - armádu, stavebnictví, ropný průmysl, zemědělství, lesnictví, hasiče či komunální využití.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků