Článek
Subtilní silueta "céelkáčka" na první pohled vyvolává dojem, že máme před sebou model blízký spíš řadě limuzín vyšší třídy stuttgartského výrobce. Tento dojem však uvádí na správnou míru skutečnost, že modely CLK využívají podvozku menší, "céčkové" řady.
Příjemné cestování
Vůz se pyšní skvělou aerodynamikou, což vyplývá z hodnoty součinitele čelního odporu vzduchu (c x = 0,28). Čtyřmístná karosérie přitom vyniká elegancí a praktičností. První vlastnost umocňuje absence středového sloupku, která - zvlášť po stažení oken - dává vyniknout bočnímu oblouku střechy. O to víc také - zase z hlediska bezpečnosti - působí robustnost dveří.
Jak je to však s uchycením bezpečnostních pásů, když pro cestující vpředu je běžně právě "oporou" jejich uchycení ve středovém sloupku? V tomto případě jsou zapuštěny do boků karosérie. Aby se pro ně posádka nemusela nepohodlně natahovat, nabízí jí je po otočení klíčku ve spínací skříňce zcela samočinně jakýsi podavač.
Cestování v tomto mercedesu bez středových sloupků je příjemné též tím, že výhled do stran není při stažení oken ničím rušen. Ba co víc. Radost z tohoto velkorysého bezprostředního kontaktu s okolím neruší ani jízda zhruba do rychlosti 120 km/h. Posádka se cítí jako v závětří. Snad jen vnímá slabý aerodynamický šum.
Komfort a elegance
Interiéru dominuje elegance a vysoká kvalita zpracování. Čtyři cestující se v něm cítí jako v bavlnce. Pohodu v kabině, zvýrazněné dvoubarevným celokoženým provedením, umocňovala v našem případě citlivě pojatá kombinace černé a světlé kůže.
:.Design interiéru CLK
Stěžovat si posádka nemůže ani nedostatek místa k odložení zavazadel. Kufr má na tento typ vozu nadprůměrný objem 435 l. Zvětšit se dá sklopením zadních dělených sedadel, což je výhoda spojená is přepravou delších předmětů.
Jinak byl vůz vybaven špičkovou elektronikou včetně bezpečnostních systémů jako například stabilizačním systémem ESP a šesticí airbagů. K dispozici byl rovněž telefon a audiosystém a nechyběla ani navigace. Údaje o jejich funkcích poskytovala obrazovka ve středové konsole. Veškeré ovladače byly snadno dostupné. Na překážky upozorňovala signalizace parkovacích senzorů.
Řada prvků však byla za příplatek. Proto také ten výrazný rozdíl mezi základní cenou CLK 500 (1 889 000 Kč) a testovanou verzí za 2 355 362 Kč.
prvky za příplatky | |
18palcová kola AMG ze slitiny | 79 828 Kč |
navigace | 96 914 Kč |
bi-xenonové reflektory | 44 556 Kč |
parkovací systém | 29 997 Kč |
Náhled pod kapotu
To pravé ořechové se skrývalo pod kapotou. Tím byl benzínový pětilitrový vidlicový osmiválec o výkonu 225 kW a velkém točivém momentu 460 Nm. Na výkon tohoto dravce se uživatelé tohoto automobilu těší snad nejvíce. Není se co divit. Auto se i přes poměrně velkou hmotnost bezmála 1,7 tuny rozjede na stovku za šest sekund.
:.Silný motor CLK
Pokoušet osud co nejvyšší rychlostí zabraňuje na hranici 250 km/h elektronický omezovač. Při razantnějším sešlápnutí pedálu plynu uchvátí motoristické srdce nejen nastupující forsáž, ale též příjemný sportovní zvuk. Jinak je však plynulá jízda doprovázena neobyčejnou tichostí, takže v kabině se může rozvíjet rozhovor bez jakéhokoliv zvyšování hlasu.
Nejsem si právě jist, zda-li pro uživatele tohoto špičkového provedení "céelkáčka" vzhledem k jeho skvělým dynamickým vlastnostem bude rozhodující spotřeba. Přesto i v tomto ohledu nabízí vůz velmi přijatelné hodnoty: výrobce udává pro kombinovaný režim spotřebu jen 11,5 l benzínu na 100 km. S testovacím mercedesem jsem v běžném cestovním režimu zaznamenal spotřebu v rozmezí 10 až 14 l na 100 km.
Suverénní chování
O přenos síly motoru na zadní kola se stará pětistupňová samočinná převodovka. Tato volba přispívá k mírné přetáčivosti auta. Posilovač řízení je v tomto voze ve všech provozních režimech výtečným společníkem. K cestovní pohodě nemálo vedlo i to, že testované "céelkáčko" mělo sportovně naladěný podvozek, což zahrnuje i jeho sníženou výšku a tužší pérování.
Znát to bylo při suverénním přejíždění příčných nerovností. A jaký rozdíl dělí CLK 500 od provedení CLK 55 AMG? Tedy o půl litru vyšší objem osmiválce (5434 cm 3 ), dále 45 kilowatt (270 kW při 5750 ot./min), 160 Nm (510 Nm při 4000 ot./min). To rovněž ve spojení s pětistupňovou automatikou vynáší "áemgéčku" zrychlení z klidu na stovku za 5,2 s (+0,8 s) při shodné maximální rychlosti 250 km/h (elektronicky omezena).
Spotřeba i základní cena je pochopitelně vyšší: 12,8 l benzínu na 100 km v kombinovaném provozu a 2 610 000 Kč. Pro zajímavost: nejlevnější verze CLK s pětiválcovým turbodieselem 2,7 l/125 kW (CLK 270 CDI) vyjde na 1 273 000 Kč.
Mercedes-Benz CLK a konkurenti | |||
Model | Mercedes-Benz CLK 500 | BMW M3 Coupé | Porsche 911 Carrera |
Karosérie | čtyřmístné kupé | čtyřmístné kupé | čtyřmístné kupé |
Délkaxšířkaxvýška (mm) | 4638x1740x 1413 | 4492x1780x 1383 | 4430x1770x 1305 |
Rozvor (mm) | 2715 | 2731 | 2350 |
Objem zavazadl. prostoru (l) | 435 | 410 | 120 |
Typ motoru | zážehový osmiválec | zážehový šestiválec | zážehový šestiválec |
Objem (cm3 ) | 4966 | 3246 | 3596 |
Maximální výkon (kW/min.) | 225/5600 | 252/7900 | 235/6800 |
Převodovka | 5stupňová automatika | 6stupňová manuální | 5stupňová automatika tiptronic S |
Max. toč. moment (Nm/min.) | 460/2700-4250 | 365/4900 | 370/4250 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 | 250 | 280 |
Základní cena (Kč) | 1 889 000 Kč* | 1 924 100 | 2 774 000 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 6,0 | 5,2 | 5,5 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 11,5 | 11,9 | 11,3 |
* cena testovaného vozu 2 355 362 Kč. |