Hlavní obsah
STK (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz

Stát zavede zvláštní značky pro ekologická vozidla a upraví fungování STK

Motoristé budou moci žádat pro vozidla na elektrický nebo vodíkový pohon o zvláštní registrační značky označené písmeny EL, které by jim do budoucna mohly přinést některé výhody. Novela má také upravit fungování STK, povolit vozidlům záchranného systému i modročervené majáky a výslovně zakázat měnit stav tachometru.

STK (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz
Stát zavede zvláštní značky pro ekologická vozidla a upraví fungování STK

Novinky přinese novela o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou v pondělí podepsal prezident Miloš Zeman. O jeho podpisu informoval Hrad.

Vozidla, která by měla ekologické registrační značky, by do budoucna mohla využívat například vyhrazené jízdní pruhy a mít snazší vjezd do městských center. Motoristé by za tyto automobily nemuseli platit na dálnici. Za graficky odlišenou registrační značku by se také nehradil poplatek.

Nejvíce změn je ve fungování stanic technické kontroly

Předloha ale řeší zejména fungování stanic technické kontroly a měření emisí. V případě stanic technické kontroly novela zejména zruší zákaz jejich propojení s autoservisy nebo s prodejci vozidel. V souladu s unijní úpravou stanoví, že kontrolní technici u technických i emisních kontrol nebudou moci být odměňováni způsobem, který by je motivoval ke zkreslování výsledků prohlídek.

Předloha stanoví, že měřit množství vypouštěných výfukových zplodin u vozidel budou moci nadále už existující samostatné stanice měření emisí. Předpokládá ale, že po uplynutí pětiletého přechodného období budou všechny stanice technické kontroly poskytovat i tuto službu jako součást jednotné technické kontroly vozidel.

STK budou moci být propojené se servisy

Možnost propojení stanic technické kontroly se servisy přinese podle dřívějších vyjádření zástupců ministerstva dopravy motoristům výhody. Pokud bude při technické kontrole zjištěna na automobilu závada, řidič tam bude moci vozidlo zanechat k opravě.

Novela má také ztížit stáčení počtu ujetých kilometrů, zakáže měnit záznamy na počítadle ujeté vzdálenosti. Pokud ale bude nutné vyměnit tachometr, automechanik o tom bude muset vystavit protokol, který pak provozovatel auta předá při první následné evidenční kontrole. Za porušení zákazu měnit počet ujetých kilometrů bude hrozit jednotlivcům i firmám až půlmiliónová pokuta.

Nouzový pruh na dálnici se přizpůsobí zbytku Evropy, o končící STK se dozvíte předem

Stát bude nově informovat vlastníky vozidel o tom, že jim za dva měsíce skončí platnost technické kontroly. Bude se to ale týkat jen motoristů, kteří mají zřízenu datovou schránku, zpráva jim přijde jejím prostřednictvím. Úprava by měla předejít situacím, kdy se o propadlé technické způsobilosti vozu řidiči dozví třeba až při policejní kontrole.

V případě kolon budou řidiči muset uvolnit prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem, nikoli pravým pruhem. Změna v řazení aut v koloně má zajistit, aby pravidla pro vytváření průjezdu byla v Česku stejná jako v ostatních evropských zemích. A konečně, vozy policie a záchranného systému budou moci jezdit pro lepší viditelnost i s modročervenými, nejen s modrými majáky.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků