Hlavní obsah

Škoda Superb oslaví 85 let. Automobilka zrenovovala kousek s českou historií

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Několik desítek původních superbů jezdilo po silnici vlastní silou ještě dřív, než byla dokončena jejich výroba. Tenhle 71letý kousek je jedním z nich. Automobilka dokončila jeho renovaci a vystavuje ho v muzeu.

Foto: Škoda

Zrenovovaná Škoda Superb z roku 1948

Článek

Když se dnes řekne Škoda Superb, člověk si vybaví zejména taxíky nebo obchodní zástupce na cestách za prací. Jenže škodovka pro jméno svého většího sedanu, uvedeného na trh v roce 2001, sáhla hluboko do minulosti - do roku 1934.

Právě tehdy se poprvé objevilo jméno Superb, a to v souvislosti s komfortním modelem vyšší třídy, nezávislým zavěšením všech kol, hydraulickými brzdami a šestiválcovým motorem o 2,5 litru objemu a 55 koních výkonu. Letos v říjnu to bude 85 let.

Foto: Škoda

Zrenovovaná Škoda Superb z roku 1948 po boku meziválečného sourozence

Do roku 1939 bylo vyrobeno 113 kusů, ale Superb pokračoval i po válce, vyráběl se znova v letech 1946-1949. Kousek, který máme dnes před sebou, se ke svému prvnímu majiteli dostal v září 1948. Byla jím Společná správa hotelů a ubytovacích podniků v Karlových Varech.

Po dvaceti letech provozu, v roce 1968, byl vyřazen a škodovce, tehdy nazývané AZNP, se podařilo ho odkoupit pro nově vznikající muzejní sbírku. Nebyl ale v původním stavu.

Foto: Škoda

Dnes máme posilovače řízení, kdysi pomáhaly gigantické volanty.

Dlouhé dekády trvaly rešerše a shánění dílů, až v letech 2017 až 2019 mohla proběhnout kompletní renovace do podoby, ve které se vůz představuje na těchto fotografiích. Až do 1. září letošního roku bude vystaven v rámci expozice, týkající se kvasinského výrobního závodu.

Foto: Škoda

Pro majitele Superbu byla určena zadní sedačka.

Ten oslavil sedmdesát let v roce 2017, ale historie Superbu - nejen tohoto kusu - je s ním úzce spjata. V období let 1946-1949 bylo v Mladé Boleslavi zkompletováno jen 11 z celkem 158 aut. Pro zbytek tam vznikly jen podvozky.

Stovka mířila do karosáren Uhlík nebo Sodomka, ale 44 z nich dostalo provizorní karoserii a po vlastní ose dojelo do Kvasin, kde byly dohotoveny. A to je i příběh vozu na těchto fotografiích.

Reklama

Výběr článků

Načítám