Hlavní obsah

Seat dokazuje, že plyn ještě není mrtvý

Novinky, fra

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

I když se v poslední době stále více mluví o elektromobilech či hybridech, vozy na plyn se také ještě těší velké oblibě. Ta navíc pomalu, ale jistě roste. A tak na fanoušky zemního plynu nezapomínají ani automobilky, jako je Seat.

Foto: Seat (3x)

Seat Arona TGI

Článek

Podpora zemního plynu není tak hlasitá jako u jiných typů pohonů, stále ale jde o ekologické palivo, které je navíc i finančně výhodné. A tak automobilky sice tiše, ale stále ještě připravují takové motory. Podobně jako u koncernu Volkswagen.

Nejnovější přírůstek je Seat Arona TGI, který se představí na autosalonu v Paříži. Je po modelech Leon, Ibiza a Mii čtvrtým vozem v produktové řadě značky Seat na toto palivo.

Vůz je poháněn tříválcovým motorem TGI 1,0 l s 12 ventily, který poskytuje nejvyšší výkon 66 kW (90 k) v rozsahu otáček od 4500 do 5800 ot./min a maximální točivý moment 160 Nm od 1900 do 3500 ot./min. Nový motor bude sériově dodáván s šestistupňovou mechanickou převodovkou.

Foto: Seat

Nádrže jsou umístěné vzadu pod podlahou

Arona TGI nabídne nejvyšší rychlost 172 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,8 sekundy.

Mezi dodatečnou výbavu modelu patří tři palivové nádrže na CNG, uložené pod specifickou podlahou v zadní části vozu, plnicí hrdlo vedle hrdla palivové nádrže na benzín, potrubí z ušlechtilé oceli pro vedení zemního plynu, senzory tlaku zemního plynu a elektronicky řízený regulátor tlaku, který efektivně řídí přívod zemního plynu do motoru TGI.

Foto: Seat

Seat Arona TGI

Dále v motoru najdeme modifikované písty pro spalování zemního plynu, které mají speciální povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu. Motor kromě toho dostal vyztužené ventily, odolnější sedla ventilů a speciální tvar vaček na straně sání i výfuku, který optimalizuje fázi zavírání ventilů.

Výsledkem je ještě vyšší odolnost vůči opotřebení. Výfukové turbodmychadlo je lehčí, turbínové kolo tak reaguje bez prodlevy a motor se vyznačuje plynulejší výkonovou charakteristikou.

Vůz spaluje primárně zemní plyn. Vzhledem k tomu, že CNG neumožňuje spolehlivé spuštění motoru v mrazivém počasí, je motor modelu Arona TGI spouštěn při venkovních teplotách nižších než -10 °C s použitím benzínu. Jakmile dosáhnou vstřikovače zemního plynu provozní teploty, dojde k automatickému přechodu na okruh CNG.

Palivové nádrže atraktivního SUV pojmou 14,3 kg zemního plynu. S tímto množstvím lze v režimu na CNG ujet 400 km. Poté motor automaticky přejde na spalování benzínu, jehož zásoba prodlouží dojezd o 160 km.

Auto bude na českém trhu k dispozici od února 2019. Cena zatím nebyla stanovena.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám