Hlavní obsah
Poslední tragická nehoda auta se samořízením postihla Teslu Model X. Foto: Tesla

Řidič odmítl převzít řízení dezorientovaného samořiditelného auta, je po smrti

Další smrtelná nehoda vozidla s automatizovaným provozem se koncem března udála v Kalifornii. Je to už druhá tragická nehoda samořiditelného automobilu za poslední dobu, což rozvířilo velkou debatu o tom, jestli jsou tyto vozy vůbec bezpečné. Tentokrát však podle všeho nebyl automobil na vině.

Poslední tragická nehoda auta se samořízením postihla Teslu Model X. Foto: Tesla
Řidič odmítl převzít řízení dezorientovaného samořiditelného auta, je po smrti

Poslední nehoda se stala 23. března na kalifornské dálnici 101. Tesla Model X zde narazila do betonového rozdělovače pruhů a zbyla z ní jen zadní půlka. Řidič nepřežil. Auto jelo v autonomním systému.

Jenže nehoda pravděpodobně neleží tak úplně na bedrech automobilu. Vyšetřování totiž ukázalo, že vůz jel po dálnici v autonomním režimu a ve chvíli, kdy ztratil orientaci ve značení pruhů, vyzval řidiče k okamžitému převzetí řízení.

Podle policejních zpráv měl řidič od prvního okamžiku oznámení až do střetu plných pět sekund k tomu, aby mohl reagovat. Ani přes opakované varování vozu nepřevzal řidič kontrolu. Zdá se tedy, že se nevěnoval řízení a pravděpodobně usnul. Nebyl schopen tak rychle reagovat a na místě zemřel.

Může za to auto?

Při nehodách autonomních vozů tak za poslední měsíc zemřeli už dva lidé.

První případ se stal také na konci března, Volvo XC90 se samočinným řízením, jezdící v testovacím režimu u společnosti Uber, tehdy v arizonském městě Tempe v noci narazilo do ženy přecházející s bicyklem napříč silnicí. Ta nehodu nepřežila. Srážce nezabránil ani operátor auta, který se nevěnoval řízení. [celá zpráva]

Ovšem nyní se všichni ptají, jak je to se skutečnou bezpečností těchto aut. I standardní vůz bez autonomního řízení už dnes má systémy nouzového brzdění, které by dokázaly chodce nebo blížící se překážku zachytit a zvládly by automaticky zpomalit, nebo se dokonce srážce vyhnout. Proč něco takového nefunguje v autonomních vozech, které jsou na tom po stránce senzorů mnohem lépe?

K chybám stále dochází

Tuhle otázku si teď kladou techničtí odborníci, policie, pojišťovny i zákonodárci. Během měsíce druhý mrtvý, přitom právě autonomní vozy by měly být natolik chytré, že by takovým srážkám měly předcházet.

Ostatně podobné emoce vzbuzují všechny nehody autonomních aut. Vzpomeňme například tu první Tesly Modelu S, kdy řidič usnul při autonomní jízdě a jeho vůz narazil do odbočujícího nákladního vozu. Senzory pravděpodobně byly oslněny sluncem a poletujícím prachem.

Tesla v návaznosti na tuto nehodu vylepšila senzory i software, ale jak se zdá, k chybám stále dochází. Ovšem je nutno připomenout, že tesla má v sobě zabudovaný autopilot stupně 2, což znamená, že řidič musí neustále kontrolovat situaci před sebou a musí být okamžitě schopen převzít řízení.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků