Hlavní obsah

PSA zavře továrnu ve Velké Británii

Coventry

Francouzské konsorcium PSA Peugeot Citroën hodlá uzavřít svou továrnu v Británii. Oznámila to v úterý firma, která je šestým největším výrobcem automobilů na světě. Dodala, že opatření se dotkne 2300 pracovních míst. Rozhodnutí je další ranou pro britský automobilový průmysl po loňském krachu domácí automobilky MG Rover.

Článek

Společnost PSA, která loni zaměstnávala více než 200 000 lidí, se nyní potýká se slabou poptávkou na svých klíčových trzích v západní Evropě. Firma uvedla, že si již kvůli vysokým nákladům nemůže dovolit pokračovat v investicích do britské továrny v Rytonu.

Zavírat se bude postupně

Ta proto v červenci přejde z dvousměnného provozu na jednosměnný. Do poloviny příštího roku by se pak měla výroba v továrně zcela zastavit. Firma PSA hodlá projednat uzavření továrny s odboráři a chce pomoci co nejvíce zaměstnancům továrny nalézt jiné pracovní místo.

Provozní zisk společnosti PSA v loňském roce klesl o 22 procent na 1,94 miliardy eur. Důvodem byly podle firmy dražší suroviny a vyšší náklady na splnění emisních standardů v evropských zemích.

Generální ředitel společnosti Jean-Martin Folz minulý měsíc prohlásil, že firma nemůže vyloučit uzavírání montážních továren v západní Evropě, pokud bude mít pocit, že si již nemůže dovolit jejich vysoké mzdové náklady.

Odbory bojují

Odboroví předáci, kteří se ve středu mají sejít s vládními ministry, ale oznámili, že udělají maximum proto, aby plány podniku zvrátili. Generální tajemník odborového svazu v dopravě Tony Woodley také napadl vládní politiku s tím, že ničí britský zpracovatelský průmysl, když je pro ni snadnější a levnější nechat dělníky propouštět.

Podle vlády je zpráva znepokojující. Kabinet Peugeotu nabídl v roce 2004 grant 14 milionů liber, tedy 20 milionů eur, aby závod inovoval. "Nabídli jsme jim maximum, co bylo legálně možné v rámci pravidel EU o státní pomoci," řekl ministr průmyslu a obchodu Alan Johnson pro BBC. Připomněl, že Peugeot tehdy závod předělal kvůli výrobě modelu 206.

Nejdražší není

V Rytonu se dosud vyráběly modely Peugeot 206, jejichž životnost však již končí a zanedlouho nastoupí nový model 207. Vysoké mzdové náklady však v okolí Coventry už uzavřely mnoho výrobních podniků, takže tamní kraj se nyní potýká s vysokou nezaměstnaností. Výrobní kapacita z tohoto závodu by se podle představitelů měla přesunout na Slovensko. S vysokými výrobními náklady se však musí potýkat i česká továrna TPCA v Kolíně. Díky vysokým nákladům na zbudování továrny je nyní výroba jednoho vozu nejdražší ze všech výrobních podniků koncernu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám