Hlavní obsah
Ilustrační fotografie Foto: Petr Hloušek, Právo

Prodeje nafťáků v Evropě dál letí dolů

Auta vybavená naftovým motorem už lidi nelákají. Jejich prodeje šly v Evropě prudce dolů a odrazilo se to i v prodejích nafty. Může za to kauza Dieselgate a drakonické tažení proti emisím.

Ilustrační fotografie Foto: Petr Hloušek, Právo
Prodeje nafťáků v Evropě dál letí dolů

Některé automobilky stále vyslovují důvěru naftovým motorům a nechtějí se jich vzdát. Jiné už rozhodly, že s nimi skončí. Mezi ty první patří třeba Mercedes nebo Volkswagen, mezi ty druhé pak Volvo nebo Toyota. Jak se ukazuje, ti druzí možná byli prozíravější a naftovým motorům zní umíráček.

Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) se ukazuje, že lidé si uvědomují problémy s naftou a motory, které ji spalují. Evropou se šíří velká nedůvěra v ně a ukazuje se to na číslech prodejů automobilů. Za první pololetí poklesl prodej osobních vozů s naftovým motorem v EU o 16 % a na celkovém prodeji nyní drží podíl 36,5 % namísto 42,5 % loni.

A jsou země, které jsou na tom ještě hůř. Třeba ve Velké Británii se propadl zájem o naftové motory u osobních vozů o 30 %.

V návaznosti na to se ukazuje i nižší prodej nafty u čerpacích stanic, v Evropě se za srpen denně prodalo o 115 000 barelů nafty méně než v červenci.

Je vidět, jak strašně zasáhl celosvětový trh s automobily skandál s falšováním emisních výsledků Volkswagenu, kterému dnes nikdo neřekne jinak než Dieselgate. Trend ekologických vozidel sice začal už před ním, ale po odhalení podvodů se začal tento scénář naplňovat výrazně rychleji, když Evropská unie schválila přísnější limity pro vypouštění emisí nových vozidel, města zakazují vjezd do center pro nafťáky a později i pro všechny spalovací motory a samy automobilky urychlily vývoj hybridů a elektromobilů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků