Hlavní obsah

Prodej osobních automobilů v západní Evropě loni klesl

Prodej osobních vozů v západní Evropě loni klesl i přes prosincový vzestup odbytu, o nějž se postarali zejména italští spotřebitelé ve snaze využít vládních pobídek. Uvedla to dnes ve Frankfurtu asociace výrobců ACEA, která ale sídlí v Bruselu.

Prodej osobních automobilů v západní Evropě loni klesl

Registrace nových vozů v regionu sice v prosinci meziročně stoupla o 11,5 procenta, za celý rok ale počet registrací klesl o 2,9 procenta na 14,39 milionu. Prodej automobilů loni postihla celkově slabá ekonomika a horší nálada mezi spotřebiteli.

Největší podíl měly loni v západní Evropě vozy německého koncernu Volkswagen, do nějž patří i mladoboleslavská Škoda Auto. VW měl loni na trhu v západní Evropě podíl 18,4 procenta.

Následovaly jej francouzský koncern PSA Peugeot Citroen s rovnými patnácti procenty trhu a americký Ford s podílem 11,4 procenta. Na tomtéž místě se ale umístila i pomyslná skupina všech japonských automobilek se stejným podílem 11,4 procenta trhu. Následovaly je Renault s 10,7 procenta a vozy z koncernu General Motors s rovnými deseti procenty.

Většina manažerů a analytiků z odvětví se shoduje v tom, že letos odbyt aut v Evropě klesne o procento až dvě. Francouzský Renault však očekává propad až o šest procent, a to kvůli očekávanému vojenskému střetu Spojených států s Irákem. Někteří analytici ale připomínají, že silný prosincový odbyt by mohl podpořit výrobu v krátkodobém výhledu.

V prosinci, kdy byl prodej na poslední měsíc roku rekordní, pomohli číslům nahoru italští spotřebitelé v očekávání, že vláda zruší pobídky k výměně starých aut za ekologicky čistší modely. Vláda minulý týden přesto platnost pobídek o tři měsíce prodloužila. Nové registrace v Itálii za celý rok 2002 klesly o 5,9 procenta, za samotný prosinec ale vyskočily o 51,4 procenta.

Evropská komise minulý týden zhoršila předpověď pro růst ekonomiky eurozóny za poslední čtvrtletí minulého roku. Pro letošní první čtvrtletí přišla s varováním před možným poklesem hrubého domácího produktu eurozóny. Spotřebitelská důvěra navíc klesla na úroveň nejnižší za posledních šest let, připomněla agentura Reuters.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků