Hlavní obsah
Jaguar si rozumí se semafory. Foto: Jaguar (2x)

Proč čekat na semaforech? Jaguar se jich zeptá, kdy dají zelenou

Informací mezi automobily a infrastrukturou bude v následujících letech probíhat stále víc. Auta budou komunikovat nejen spolu navzájem, ale i s technikou, která je doprovází pevně připojená podél cest - například se semafory. Podobnou komunikaci už zvládne Jaguar.

Jaguar si rozumí se semafory. Foto: Jaguar (2x)
Proč čekat na semaforech? Jaguar se jich zeptá, kdy dají zelenou

Takzvaná komunikace V2I představuje právě výměnu informací mezi vozem a infrastrukturou. Jde o ohromnou hromadu informací – od dopravní situace přes počasí až po barvu na semaforech. To je jedna z nedůležitějších součástí, protože může výrazně zvýšit plynulost provozu a tím i snížit emise. Auto, které se na každém semaforu nezastavuje a nerozjíždí, má mnohem nižší spotřebu.

Už dnes je v USA provozována V2I síť, se kterou spolupracují vozy Audi Q7, A4 a Allroad. Nejdřív to bylo ve městě Las Vegas, dnes už i na jiných místech.

Na displeji se zobrazí, jakou rychlostí jet, aby na dalším semaforu byla zelená.

Foto: Jaguar

Ale zatím to byla spíš taková pionýrská snaha. Jenže je tu další hráč – Jaguar. I ten pracuje s informacemi, takže doporučuje řidiči, jak rychle má jet, aby se dostal k dalšímu semaforu na zelenou. A navíc dokáže i řidiči říct, kdy sundat nohu z plynu a do případné stojící kolony prostě doplachtit.

Systém GLOSA, jak se jmenuje, ale bude v budoucnu součástí většího informačního souboru, který bude spolupracovat s autonomním řízením. A zatímco některé automobilky se snaží nabídnout vše jako celek, Jaguar jde po drobných technologických krůčcích, které se jednou spojí ve velký celek.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků