Hlavní obsah

Pravidlo 1,5 metru odstupu při předjíždění cyklistů chce ministerstvo změnit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pouhý půlrok poté, co začala platit povinnost minimálního odstupu 1,5 metru při předjíždění cyklistů auty, se ministerstvo dopravy chystá pravidlo změnit. Při předjíždění rychlostí do 30 km/h by motoristé odstup 1,5 metru dodržovat nemuseli. Cyklisty to překvapilo, návrh kritizují.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nově by při pomalém předjíždění neplatil dokonce žádný předepsaný odstup, a to ani jeden metr, který aktuálně platí na komunikacích s maximální stanovenou rychlostí do 30 km/h.

Resort změnou pravidel reaguje zejména na námitky majitelů lesních cest i dalších motoristů, že na úzkých silnicích nemají šanci cyklistu legálně předjet. Ministerstvo úpravu navrhuje v rámci novely zákona o silničním provozu, jejíž součástí je i úprava bodového systému nebo umožnění získání řidičského průkazu od 17 let pro jízdu s mentorem.

Podrobnosti představí ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v pondělí. U bodového systému slibuje zpřísnění postihů za vážné přestupky, a naopak zmírnění u těch banálních.

Při pomalém předjíždění cyklisty nemusí být odstup 1,5 metru, zvažuje ministr

Domácí

To, že součástí je i úprava pravidla pro předjíždění cyklistů, vyvolalo kritiku. „Nevidíme racionální důvod pro úpravu pravidel. Pravidlo funguje a závěry z nehodovosti nejsou po polovině sezony průkazné. Nízká rychlost neodstraňuje nebezpečí při těsném předjíždění, zvlášť ne v případě velkých vozidel, kdy může dojít k přejetí cyklisty zadními koly,“ řekl Právu Vratislav Filler, dopravní expert pražského spolku pro udržitelnou dopravu AutoMat.

Zrušení bočního odstupu pro pomalé předjíždění bude podle něj znamenat „bianco šek pro bezohledné tlačení cyklistů na okraje úzkých silniček a cest“.

Podle právníka Tomáše Kindla, který patří k iniciátorům pravidla o odstupu 1,5 metru, tím ministerstvo otevírá Pandořinu skříňku. Na lesních cestách není na předjíždění místo, cyklista musí sesednout a uhnout nebo dojet do výhybny, na křižovatku.

Kindl také připomněl, že maximální pokuta za porušení bezpečného odstupu jsou 2000 korun, což není astronomická částka. V praxi podle něj padaly ze strany policie pokuty v řádu stokorun, když například ve skupině cyklistů někdo nedostatečný boční odstup vyfotil. Z fotky po změně ovšem policie nepozná, zda auto jelo třicítkou, nebo rychleji.

Lidé na sociálních sítích nyní polemizují například o situaci, kdy cyklista pojede svižně rychlostí okolo 30 km/h a autu, které ho bude předjíždět, to potrvá.

Jeden a půl metru od cyklisty: Kdy povinný odstup neplatí a jaké hrozí pokuty

AutoMoto

Zbytečná tvrdost

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky se v praxi ukázalo, že s novými pravidly předjíždění cyklistů je problém obecně na úzkých cestách, nejen na těch lesních.

„Smysl bezpečného odstupu tím není narušen. Pouze se pravidlo racionalizuje pro rychlosti do 30 km/h a užší komunikace, které se běžně v realitě vyskytují. Současně však umožníme řidičům motorových vozidel legální bezpečné předjetí,“ řekl Právu Jemelka.

„Pracovali jsme se zpětnou vazbou od účastníků silničního provozu. Odstraňujeme zbytečnou tvrdost zákona a celý systém zjednodušujeme. Nedodržení bočního odstupu není nejčastější příčinou nehod cyklistů. Pokud nehodu naopak způsobili motoristé, tak nejčastěji proto, že cyklistovi nedali přednost nebo se plně nevěnovali řízení auta,“ dodal mluvčí.

Jemelka připomněl, že i další předpisy zmiňují, že cyklistu je potřeba objíždět bezpečně, tedy rozhodně ne stylem „zrcátko–řídítko“.

Na Jesenicku zemřel cyklista, nezvládl jízdu z kopce

Krimi

To, že podle statistik dochází k nehodám s cyklisty obvykle v jiných situacích než při pomalém předjíždění, potvrdil například i dopravní expert Roman Budský. Spolu s dalšími experty se shoduje na tom, že předjíždění cyklistů bude vždy představovat určité riziko, které řeší pouze oddělení provozu a rozšíření sítě cyklostezek. „Jen v roce 2021 bylo schváleno 79 akcí na výstavbu cyklostezek za 779 mi­lionů korun,“ řekl k tomu mluvčí dopravy Jemelka.

Snahu odsunout cyklisty na cyklostezky ale řada sportovců nebere. Jednak cyklostezky nemohou vést všude, navíc pro rychlou jízdu nejsou bezpečné vzhledem k tomu, že se po nich často pohybují lidé na bruslích či skateboardu, občas i s kočárkem nebo se psem.

Chystanou novelu musí projednat vláda a poté parlament. Účinná má být až od začátku roku 2024.

Reklama

Výběr článků

Načítám