Hlavní obsah
Porsche 919 Hybrid, vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans v roce 2016, je vystaven v muzeu Ferdinanda Porscheho u Liberce. Foto: Škoda Auto, ČTK

Porscheho muzeum ve Vratislavích představuje závodní speciál

Závodní speciál z Le Mans představuje od srpna muzeum v rodném domě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou. Porsche 919 s hybridním pohonem a výkonem 900 koní vyhrálo nejslavnější vytrvalostní závod na světě v roce 2016.

Porsche 919 Hybrid, vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans v roce 2016, je vystaven v muzeu Ferdinanda Porscheho u Liberce. Foto: Škoda Auto, ČTK
Porscheho muzeum ve Vratislavích představuje závodní speciál

Fascinující hybrid Porsche 919 se stal ústředním bodem jednoho ze tří tematických okruhů vratislavické expozice, nazvaného Mobilita.

„Ferdinand Porsche, automobilový konstruktér a vizionář individuální mobility, prováděl první pokusy s elektřinou v domě svých rodičů ve Vratislavicích,” říká vedoucí muzea automobilky Škoda v Mladé Boleslavi Andrea Frydlová.

Hybridní závoďák má 900 koní.

Foto: Škoda Auto, ČTK

Porsche zkonstruoval první hybridní automobil s elektromotory v nábojích kol už v roce 1900. Nazval ho „Semper Vivus”, tedy „Věčně živý”, a na místě, kde stojí 919, je běžně vystavena replika právě tohoto historického hybridu.

Měl oproti soudobým elektromobilům velkou výhodu v tom, že jeho dojezd neomezovala kapacita olověných akumulátorů. Elektřinu dobíjely dva benzínové jednoválce De Dion Bouton pomocí dvou generátorů. Průkopník hybridní technologie tak byl schopen ujet tehdy úctyhodnou vzdálenost 200 kilometrů bez zastavení.

Hybrid Lohner-Porsche Semper Vivus v rodném domě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou

Foto: Petr Hloušek, Právo

O 113 let později debutoval závodní vůz Porsche 919 Hybrid. Prototyp kategorie LMP1 vytrvalostního mistrovství světa FIA vyhrál v letech 2015, 2016 a 2017 prestižní podnik 24 heures du Mans, česky známý prostě jako čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans. V šampionátu dosáhl celkem 17 vítězství a získal po třech titulech za sebou v hodnocení značek i v hodnocení jezdců.

Ferdinand vs. Ferry Porsche

V domě na adrese Tanvaldská 38, Vratislavice nad Nisou (německy Maffersdorf) se 3. září 1875 narodil Ferdinand Porsche. V roce 1931 založil společnost, která se jmenuje Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, zkráceně Porsche AG, a která dnes vyrábí světoznámé sporťáky.  

Ferdinand Porsche v průběhu 30. let 20. století vyvinul první „lidový vůz“, německy „volkswagen“, oficiálně později nazvaný Volkswagen Typ 1 a lidově řečený „brouk“. Kromě toho jeho firma pracovala na vývoji vozidel pro jiné značky, na vývoji závodních aut a tanku Tiger I pro německou armádu.

První osobní automobil značky Porsche vznikl až po druhé světové válce. Jeho otcem je Porscheho syn Ferdinand Anton Ernst Porsche, řečený Ferry, narozený 19. září 1909 ve Vídeňském Novém Městě. Ten po válce techniku „brouka“ použil k sestrojení prototypu 356 No. 1, který je přímým předchůdcem dnešní devětsetjedenáctky. [celý článek]

Ve Vratislavicích najdou teď motorističtí nadšenci vítězný vůz z Le Mans z roku 2016 se startovním číslem 2. Za jeho volantem se střídali Neel Jani, Marc Lieb a Romain Dumas. Z 900 koní výkonu motoru připadá 400 koní na elektromotor pohánějící přední kola a 500 koní na přeplňovaný benzínový čtyřválec vzadu.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Porsche na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků