Hlavní obsah

Pneumatika, která čistí vzduch. Goodyear představil koncept Oxygene

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Goodyear Oxygene, pneumatika s mechem uvnitř, dokáže absorbovat oxid uhličitý a do okolí vypouštět kyslík. Potřebuje k tomu jen světlo a vlhkost. Také umí fungovat jako blinkr a je imunní vůči průpichům. Má přispět ke zlepšení ovzduší ve městech.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Pneumatiky plněné živým mechem mají čistit ovzdušíVideo: AP

 
Článek

Pneumatiky si dnes představujeme jako černé věci, které obouváme na disky a dvakrát do roka musíme vyměnit zimní za letní. Se zlepšováním kvality ovzduší jsou spojeny zejména tak, že můžou přispět k nižší spotřebě paliva.

Koncept Oxygene, který na ženevském autosalonu představil gumárenský gigant Goodyear, je však jiný. Podle slov Carlose Cipollittiho, viceprezidenta Goodyearu pro produktový vývoj pro oblast Evropy, středního východu a Afriky, dokáže zbavovat ovzduší oxidu uhličitého.

Foto: Goodyear

Goodyear Oxygene

Uvnitř je totiž živý mech, který při odvalování gumy do sebe sbírá vlhkost ze silnice a samozřejmě vzduch. Fotosyntézou pak přeměňuje oxid uhličitý na kyslík, který vypouští zpátky do okolí.

Ve městě, jako je Paříž, tedy se zhruba 2,5 milióny vozidel na silnicích, by teoreticky dokázalo Oxygene za rok absorbovat přes 4 000 tun oxidu uhličitého a zpět do okolí vypustit přes 3 000 tun kyslíku. Uvádí to tisková zpráva.

Foto: Goodyear

Goodyear Oxygene

Běhoun ve tvaru mřížky je „děravý”, aby se dovnitř mohly vlhkost a právě vzduch dostat. Označení „pneumatika” tedy asi není dvakrát přesné, protože koncept Oxygene nespoléhá na tlak vzduchu, aby s ním auto mohlo jet, jako konvenční, v dnešní době používané pneumatiky. To také znamená, že je Oxygene imunní vůči propíchnutí.

Koncept Oxygene je vyroben pomocí 3D tisku z recyklovaných pneumatik. Takto vznikl jak běhoun, tak i nosná konstrukce pneumatiky. Průhledná bočnice je nutná kvůli přístupu světla; bez něj fotosyntéza neprobíhá. A po obvodu z vnější strany má novinka světelný pruh, který může fungovat jako blinkr či brzdové světlo.

Foto: Goodyear

Goodyear Oxygene

Aby toho nebylo málo, pneumatika Oxygene umí komunikovat s okolím prostřednictvím LiFi, tedy komunikace prostřednictvím viditelného světla a rychlostí světla. To umožňuje pneumatice spojení v rámci „internetu věcí” s ostatními vozidly či s infrastrukturou.

Reklama

Výběr článků

Načítám