Hlavní obsah

Peugeot 206: atraktivní řada

Právo, Jaroslav Šimek
PAŘÍŽ

Peugeot průběžně inovuje svoji modelovou řadu 206. Chce totiž udržet úspěšnost "dvěstěšestek" přinejmenším na dosavadní úrovni.

Foto: Veronika Sobotová

Gymnázium pod Svatou Horou na Svaté Hoře

Článek

Bilance říká, že si získaly od zahájení výroby v roce 1998 už bezmála čtyři milióny zákazníků. Navíc v letech 2001, 2002 i v letošních prvních osmi měsících obsadily tyto osobní vozy trůn evropského automobilového trhu.

Pilování stylu

Další existenci této řady na trhu umocnilo především její zkompletování. Rozmanitost je nyní založena na tří- a pětidveřových hatchbackách, avantgardním kupé-kabrioletu s pevnou skládací ocelovou střechou, dále na dynamickém kombíku SW a jejich nejmladším sourozenci - sportovní verzi RC, která jako by cítila v patách slavného šampióna 206 WRC. Všem variantám Peugeotu 206 propůjčili tvůrci nezaměnitelný vzhled.

Rozšíření modelové řady 206 však není to jediné, co Peugeotu pomáhá přitahovat stále hodně zájemců o tyto vozy. Nemenší důraz klade na průběžné proměny těchto aut. Právě letos se odehrály dvě: na jaře byla přitažlivost modelů podpořena korekcemi vzhledu. Pocítily to zvlášť maska a záď. Auta dostala nové světlomety z hladkého skla s dvojí optikou, mřížku chladiče ve stylu včelí plástve, vzadu pak byl pozměněn tvar koncových svítilen a páté dveře ozdobil výrazný znak s firemním lvem.

Ale i pohled do interiéru leccos naznačil v tomto duchu - byl třeba obohacen o nové druhy čalounění.

Novinky pod kapotou

Druhá letošní inovace zasáhla představitele modelového ročníku 2004. Ta teprve dorazí k tuzemským zájemcům. V předstihu jsem tyto změny mohl prověřit na nedávné mezinárodní novinářské prezentaci v okolí Paříže.

Hlavní novinkou je 16ventilový benzínový čtyřválec o objemu 1,4 l, který vychází z osmiventilové čtrnáctistovky o výkonu 55 kW a točivém momentu 120 Nm, který bude dál k dispozici jak s manuální, tak samočinnou převodovkou. Šestnáctiventilový motor je však výkonnější (65 kW) a má i vyšší točivý moment (133 Nm). Doplněn je o proměnné časování sacích ventilů (VVT).

Největší klad tohoto řešení se do charakteristiky motoru promítá tím, že zřejmě dokáže získat opravdu nejrozmanitější automobilisty z hlediska jízdního stylu. Jak ty, co zrovna nezbožňují častější řazení, tak ty, co se v něm doslova vyžívají.

V tom za hatchbacky v ničem nezaostává ani objemnější kombík se čtrnáctistovkou podpořenou skvělým podvozkem. Tento motor se choval velice kultivovaně, po nastartování neuvěřitelně tiše, v režimu vyšších otáček posádku doprovázel lahodným až sportovním zvukem.

Jeho spotřeba patří mezi čtrnáctistovkami této kategorie aut mezi nejnižší: konkrétně u hatchbacku udává výrobce pro kombinovaný režim hodnotu 6,1 l benzínu na 100 km. Takovou se v nepřeberném množství motorů této kubatury na trhu pyšní málokterá - jednou z mála, jak upozorňuje srovnávací tabulka, je verze Fiatu Punto 1,4 l 16V. Jinak má tento nový agregát po novém roce nahradit osmiventilovou verzi rovněž ve větší "třistasedmičce".

Řazení podle Porsche

Druhou významnou inovací je, že k benzínovým čtyřválcům 1,4 l (55 kW) a 1,6 l 16V (80 kW) lze objednat i samočinnou převodovku. V tomto případě se jedná o čtyřstupňový automat se sekvenčním řazením typu Tiptronic System Porsche. Pracuje ve dvou režimech: v aktivním, kdy řidič pohybem řadicí páky vpřed nebo vzad volí rychlostní stupně ručně, anebo v adaptivním plně automatickém.

:. Sekvenční řazení Tiptronic System Porsche.

Jízdní komfort zvyšuje možnost volit ještě mezi režimy Sníh a Sport. Jejich výběr stejně jako volbu režimu převodovky nebo zařazeného rychlostního stupně v případě sekvenčního řazení zobrazuje LCD displej na přístrojové desce.

Slabšímu motoru, dodávanému výhradně v hatchbakách, dopomáhá ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 17,3 s a k maximální rychlosti 163 km/h. U výkonnějšího agregátu, který je určen nejen hatchbackům, ale rovněž kombíku a kupé-kabrioletu, jde o hodnoty 12,7 s, resp. 13 s a 13,3 s a 190 km/h, resp. 190 km/h a 198 km/h. Uživateli přináší automat příjemné zjištění: řadí rychle a prakticky plynule.

Kladen je i tady velký důraz na bezpečnost: pro parkování je tiptronic vybaven funkcí shift lock. Ta při nastartovaném motoru uvolní parkovací pozici pouze při sešlápnutí brzdového pedálu. Dalším zabezpečením je zvuková signalizace, která se aktivuje, pokud při vyjmutí klíče ze zapalování není páka v parkovací pozici (P).

Dospělé auto

Ale Peugeot 206 vyhlíží jako dospělé auto i pro řadu jiných věcí. Všechny verze lze od nynějška doplnit i o hlavové airbagy s výjimkou modelu CC. Elektronický systém jízdní stability (ESP) mohou mít rovněž varianty s dieselem 1,4 HDI a s popisovanou novou čtrnáctistovkou.

Rozhodně však není nevýznamná ani taková maličkost jako kontrolka zapnutí bezpečnostního pásu, která na základě našeho opomenutí vysílá zvukový signál. Ani toto ovšem nejsou všechny proměny, kterých se Peugeot 206 modelového ročníku 2004 dočkal.

A ještě k cenám. Peugeot 206 1,4 l 16V se dá již objednat a zájemce o základní třídveřový hatchback v provedení SX by měl počítat se 360 900 Kč, což je o 12 000 více proti osmiventilové verzi. Pokud jde o pětidveřový hatchback, nabídka začíná od střední výbavy Prémium za 390 900 Kč.

Model Peugeot 206 1,4  16V Premium
Délkaxšířkaxvýška (mm)3822x1625x1425
Rozvor (mm)2442
Objem zavazadl. prostoru (l)245
Typ motoru16ventilový záž. čtyřválec
Zdvihový objem (cm3)1360
Max. výkon (kW/min.-1)65/5250
Max. toč. moment (Nm/min.-1)133/3250
Zrychlení 0 až 100 km/h (s)12,2
Maximální rychlost (km/h)178
Převodovka manuální5st.
Komb. spotřeba (l/100 km)6,1
Základní cena390 900 Kč
Cena výkonnější verze (74 kW )od 393 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám