Hlavní obsah
Autolib, pařížská služba sdílení elektromobilů, není ekonomicky udržitelná. Foto: Profimedia.cz

Pařížské sdílení elektromobilů končí, nevyplácí se. Ročně chybí miliarda

Pařížská služba Autolib, chválená pro jednoduchost a nízkou cenu a kritizovaná pro nedostatečnou údržbu aut, přestane fungovat pět let před vypršením smlouvy. Není ekonomicky udržitelná a město ji odmítá dotovat 46 milióny eur ročně. Provozovatel se chce soudit.

Autolib, pařížská služba sdílení elektromobilů, není ekonomicky udržitelná. Foto: Profimedia.cz
Pařížské sdílení elektromobilů končí, nevyplácí se. Ročně chybí miliarda

Prodělečný projekt sdílených aut v pařížských ulicích, nazvaný Autolib, končí o pět let dříve, než bylo dohodnuto v původní smlouvě. Důvodem je ekonomická neudržitelnost tohoto projektu a neochota města službu dotovat.

Službu sdílených aut Autolib spustila firma Bolloré v roce 2011. Auta v této službě, nazvaná Bolloré Bluecar, jsou elektrická, postavená speciálně pro městské využití; celkem jich vznikly zhruba čtyři tisíce. Ale protože se jedná o elektromobily, musela také být vybudována síť nabíjecích stanic.

Auta jsou neudržovaná a špinavá

Aktuálně má Autolib zhruba 150 tisíc registrovaných zákazníků. Její auta ale mají své problémy - k častým stížnostem zákazníků patří špína v autech a jejich špatný technický stav.

Provozovatel služby, firma Bolloré, slibovala, že jakmile se projekt rozběhne, nebude stát město ani cent, píše francouzský web TheLocal. Přesto za současného stavu není Autolib ekonomicky udržitelný.

Konglomerát Bolloré tedy žádá po městu 46 miliónů eur (1,19 miliardy korun) ročně během následujících pěti let na pokrytí ztrát služby. Takový návrh je podle pařížské starostky Anne Hidalgové „absurdní”.

Autolib, pařížská služba sdílení elektromobilů

Foto: Profimedia.cz

Rada města ve čtvrtek rozhodla, že smlouva s o službě bude zrušena okamžitě místo toho, aby doběhla do dříve dohodnutého roku 2023. Bolloré s takovýmto krokem nesouhlasí a bude se bránit soudní cestou.

Jednoduché a levné, ale Uber je někdy lepší

Uživatelé Autolibu chválili cenovou dostupnost i jednoduchost používání, ovšem v roce 2016 byla auta používaná v průměru jen 4,5krát denně - a to nestačí na pokrytí nákladů.

Avšak k problémům s údržbou vozů se přidávají nesnáze s dostupností v situacích, kdy si lidé auto půjčí na exponovaném místě a vrátí je na předměstí. Další konkurencí jsou služby jako Uber.

Vedení města Paříže chce za Autolib najít náhradu, nechce se sdílených elektromobilů nadobro vzdát. V době, kdy Autolib nebude fungovat, má být jeho zhruba 3 200 nabíječek dostupných veřejnosti.

I v České republice fungují služby sdílených automobilů, které nabízejí i elektrická auta. Fungují buď jako firmy, které nabízejí vlastní auta - tj. podobně, jako Autolib, jen to jsou většinou škodovky, ne zakázkově vyvinuté vozy -, anebo jako platformy, kde můžou lidé nabídnout svá soukromá auta, když je zrovna nepotřebují.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků