Hlavní obsah
Opel Corsa-e Foto: Opel 5x

Nový Opel Corsa je tu, zatím jako elektromobil

Opel po spojení s koncernem PSA rozjel velkou změnu svého portfolia. Některé modely jsou jen přepracované Peugeoty, jiné mají „jen” motory od koncernu PSA. Opel Corsa ale jde svou cestou. Zcela novou, zatím elektrickou.

Opel Corsa-e Foto: Opel 5x
Nový Opel Corsa je tu, zatím jako elektromobil

Šestá generace Opelu Corsa zatím ztratila jakoukoli vůni spalovaného benzínu či nafty. Pod kapotou se usídlila elektřina. A nutno podotknout, že co do parametrů je tohle auto velmi zajímavé.

Všimněte si „ploutve” na C-sloupku.

Foto: Opel

Nejpopulárnější model značky Opel se v šesté generaci spoléhá na stokilowatový elektromotor s točivým momentem 260 N.m. Energii mu dodává akumulátor o kapacitě 50 kWh. Pro srovnání, Renault Zoe nabízí 41 kWh, Nissan Leaf 40 nebo 60 kWh a Volkswagen e-Golf jen 35,8 kWh.

Corsa-e, jak se tenhle vůz přesně nazývá, podle měřicího cyklu WLTP na jedno nabití ujede 330 kilometrů. Nabízí tři jízdní režimy: Normal, Eco a Sport. Samozřejmě že na sportovní režim ten maximální dojezd bude o kus kratší, ovšem i tak je tahle hodnota docela zajímavá. Mezi městskými vozy je to určitě nadprůměr, např. u zmíněného Zoe Renault udává 300 km.

I když to Opel nepotrvdil, pravděpodobně stojí auto na platformě koncernu PSA.

Foto: Opel

Dynamika auta také není nejhorší. Na stovku zrychlí za 8,1 sekundy. Bohužel zatím neznáme maximální rychlost a nebyly oznámeny ani detaily dobíjení. Víme jen, že za třicet minut se auto dokáže dobít na 80 % kapacity. Akumulátory jsou podle značky připraveny na rychlonabíječky, ovšem jakého výkonu, zatím nebylo oznámeno.

Auto s délkou 4,06 m je o kousek nižší, než je dosavadní generace, konkrétně o 48 mm. Například řidič sedí o 28 mm níž. Vůz má moderní rysy, které ale nezapomínají na své předchůdce.

Schema rozložení motoru a akumulátorů

Foto: Opel

Ovšem interiér je výrazně jiný. Pokud by neměl volant logo značky, ani bychom nepoznali, že jde o Opel. Digitální přístrojový štít a velká obrazovka infotainmentu (od 7 do 10 palců podle výbavy), stejně jako ovládání klimatizace – to všechno je zcela nové. Auto je připojeno na Opel Connect, který nabízí navigaci s dopravními informacemi i přímé spojení na silniční asistenční službu v případě potřeby.

Z dalších technologií, které se sem dostaly, můžeme jmenovat přední adaptivní světlomety LED Matrix - podle tiskové zprávy je to první použití této technologie v autě téhle třídy - dále adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu nebo asistent parkování.

Přístrojoá deska je velmi moderní

Foto: Opel

Někdo se může bát, že auto zcela přišlo o spalovací motory. Nemělo by tomu tak být. Elektromobil je první verzí, která byla představena. Mají následovat i konvenční modely s benzínovým tříválcem o objemu 1,2 l (56 a 95 kW) a patnáctistovkovým dieselem (74 kW). Ale to jsou zatím neoficiální informace.

Opel Corsa-e bude mít jako mnoho jiných aut i předprodukční objednávky. Tento týden si můžou třeba zákazníci objednat Hondu e, Volkswagen nabízí objednávky modelu ID.3. Takže i Opel nabídne rezervace elektromobilu, který přijde na trh ke konci tohoto roku. Cena prozatím není známa.

WLTP vs. NEDC

WLTP, tedy Worldwide-harmonized Light-duty vehicles Test Procedure, je novou normou měření spotřeby osobních aut. Nahrazuje NEDC, New European Driving Cycle, protože hodnoty spotřeby naměřené v NEDC a uvedené v katalozích byly od reality, kterou pak řidiči zažívali na silnicích, vzdálené leckdy i o více než 50 %.

Cyklus NEDC nechával automobilkám poměrně velký manipulační prostor, kterého samozřejmě využívaly - např. mohly přehustit pneumatiky pro snížení jejich valivého odporu, nebo v laboratoři přitopit na 30 °C, protože to se motor rychleji zahřál na provozní teplotu a běžel s nižší spotřebou. 

Cyklus WLTP tento manipulační prostor podstatně zúžil. Auto při něm musí být v takovém stavu, v jakém opouští fabriku, včetně např. typu pneumatik nebo seřízení geometrie. Test je také podstatně delší - 23,27 km oproti 11,03 km u NEDC - a jede se při něm rychleji - až 131,3 km/h a průměrně 46,5 km/h, oproti 120, resp. 33,6 km/h u NEDC.

Cílem přechodu na novou metodiku samozřejmě je, aby hodnoty spotřeby v katalozích lépe odpovídaly tomu, za kolik budou lidé jezdit v reálném světě.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků