Hlavní obsah
Vojenská polní kuchyně na podvozku "vétřiesky" Foto: ČTK

Nezničitelná Praga V3S se začala vyrábět před šedesáti lety

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 60 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená "vejtřaska". Automobil patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby.

Vojenská polní kuchyně na podvozku "vétřiesky" Foto: ČTK
Nezničitelná Praga V3S se začala vyrábět před šedesáti lety

Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Konstrukce "véesky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení. Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem.

Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků