Hlavní obsah
Wankelův motor Foto: Mazda 2x

Mazda vrací do hry rotační motor, pravý důvod překvapí

Japonská Mazda vrátí do hry rotační motor, pozapomenutý vynález konstruktéra Felixe Wankela. V sériovém provedení se tak stane za dva roky a půjde primárně o pohon aut se spalovacím a zároveň elektrickým motorem.

Wankelův motor Foto: Mazda 2x
Mazda vrací do hry rotační motor, pravý důvod překvapí

Není tajemstvím, že Mazda hodlá uvést čistě elektrický automobil. Novou informací je, že chce na trh přinést i kombinaci elektro auta a spalovacího motoru. Pro své kompaktní rozměry se Mazda rozhodla pro tzv. rotační motor, méně obvyklé technické řešení, se kterým má zkušenosti už z minula (např. model RX-8).

Malý a lehký rotační motor nebude přímo pohánět kola, bude sloužit k prodloužení dojezdu, respektive dobíjení baterií. Automobilka dále uvedla, že pracuje i na verzi umožňující spalování LPG (zkapalněný ropný plyn).

Spalovací motory budou u Mazdy dominovat i nadále

Mazda předpokládá, že v roce 2030 bude 95 procent jejích modelů využívat spalovací motor v kombinaci s nějakým prvkem elektrifikace. Jenom pět procent modelů bude čistě elektrických, bez spalovacího motoru.

Kde se vůbec vzal rotační motor? Německý mechanik a konstruktér Felix Wankel si rotační motor nechal patentovat v roce 1959. Proti spalovacímu motoru se speciálně tvarovaný píst namísto po přímce pohyboval po křivce.

Předností byly kompaktní rozměry, klidný běh, vysoké dosahované otáčky s hezčím zvukem, nevýhodou pak vyšší spotřeba paliva. Tento typ motorů se používal nejenom v automobilech, ale také v motocyklech a v letadlech.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků