Článek
Není tajemstvím, že Mazda hodlá uvést čistě elektrický automobil. Novou informací je, že chce na trh přinést i kombinaci elektro auta a spalovacího motoru. Pro své kompaktní rozměry se Mazda rozhodla pro tzv. rotační motor, méně obvyklé technické řešení, se kterým má zkušenosti už z minula (např. model RX-8).
Malý a lehký rotační motor nebude přímo pohánět kola, bude sloužit k prodloužení dojezdu, respektive dobíjení baterií. Automobilka dále uvedla, že pracuje i na verzi umožňující spalování LPG (zkapalněný ropný plyn).
Spalovací motory budou u Mazdy dominovat i nadále
Mazda předpokládá, že v roce 2030 bude 95 procent jejích modelů využívat spalovací motor v kombinaci s nějakým prvkem elektrifikace. Jenom pět procent modelů bude čistě elektrických, bez spalovacího motoru.
Kde se vůbec vzal rotační motor? Německý mechanik a konstruktér Felix Wankel si rotační motor nechal patentovat v roce 1959. Proti spalovacímu motoru se speciálně tvarovaný píst namísto po přímce pohyboval po křivce.
Předností byly kompaktní rozměry, klidný běh, vysoké dosahované otáčky s hezčím zvukem, nevýhodou pak vyšší spotřeba paliva. Tento typ motorů se používal nejenom v automobilech, ale také v motocyklech a v letadlech.