Hlavní obsah
BMW 750d xDrive Individual Foto: Milan Lažanský, Právo

Luxus spočívá v detailech. BMW oslavilo výročí své limuzíny

V roce 2017 tomu bylo čtyřicet let od doby, co se Bavorské motorové závody naplno pustily do světa luxusních limuzín. Z této třídy se stal pojem, což ukazuje i výroční vůz se čtyřmi turbodmychadly a cenou téměř pět milionů korun. Nechme jednou stranou technické podrobnosti a ponořme se do lánů kvalitní kůže a přičichněme k dřevěným tónům obložení.

BMW 750d xDrive Individual Foto: Milan Lažanský, Právo
Luxus spočívá v detailech. BMW oslavilo výročí své limuzíny

V německém Dingolfingu od roku 1977 vzniká vrchol automobilky BMW, sedmičková řada. První tři generace byly svým pojetím sportovní a mohly svou nízkou a elegantní stavbou klidně připomínat i dobové Jaguary XJ.

Pak ovšem přišlo nové tisíciletí a designér Chris Bangle vše převrátil naruby. Konzervativní sedmičkovou řadu v generaci E65 přetvořil na velice odvážně tvarovanou limuzínu. Byl to počátek poměrně turbulentního období, které se dodnes odráží na stylingu zatím posledního vydání. V roce 2015 přišla generace G11.

Speciální edici jste si mohli pořídit v jakékoli motorizaci

Foto: Milan Lažanský, Právo

Ta nedávno dostala rovněž kontroverzní facelift, který krom například palubní elektroniky přinesl i obří ledviny coby masku chladiče. [celá zpráva] Novinku však ještě chvíli necháme ladem. Než přijde na světové trhy a sami si změny v rámci modernizace vyzkoušíme, je tu ještě na čase připomenout si, co všechno zvládne oddělení Individual.

Někdo polštářek?

Už poměrně bohatou historii připomíná právě oddělení pro specifická přání klientů a až manufakturní kvalitu výroby a ladění detailů. Ve verzi 40 Jahre jste od října 2017 mohli koupit téměř jakoukoli sedmičkovou limuzínu. Tedy se všemi šesti-, osmi- a dvanáctiválcovými motory a také s volitelným pohonem všech kol xDrive a ve verzi iPerformance s plug-in hybridním pohonem.

Až nyní jsme však mohli vyzkoušet jeden z posledních a čerstvých vozů pouhé dvousetkusové série. Inu, úroveň provedení a čas, který zákazník stráví nad konfigurací, to něco zabere. A také to není zadarmo, k čemuž se ještě dostaneme.

Odstíny Petrol Mica objevíte až pod sluníčkem a zblízka

Foto: Milan Lažanský, Právo

Zvenčí výroční edici poznáte už na B-sloupku

Foto: Milan Lažanský, Právo

Začněme jako obvykle zvenčí. Nebýt velkých reklamních nápisů, možná byste si projíždějící sedmičky v centru města ani nevšimli. Jenže pojďte blíž, pod světlem se začnou dít věci, třeba co se laku karoserie týče. Jedná se o odstín Petrol Mica, který byl již v historii používán. Lakovány jsou jím pouze tři vozy určené pro trh střední, východní a jihovýchodní Evropy.

Ty pravé Individuální orgie, bez přenesených významů a s velkým „I”, prosím, však uvidíte uvnitř. Je vážně těžký úkol posunout kvalitativní úroveň interiéru sedmičkové řady ještě výš, přesto to lze. Čtyřicáté výročí auto připomíná na několika místech. Například na prazích dveří, všech hlavových opěrkách nebo na dřevěném dekoru interiéru.

Vzadu jsou opěrky hlavy opatřeny polštářky s výšivkou

Foto: Milan Lažanský, Právo

Sedadla jsou čalouněna kůží Merino v barevné kombinaci bílá Smoke White/hnědá Cohiba, případně jste si ještě mohli objednat verzi s bílou Smoke White/černou s ručně tkaným lemováním v bílé barvě Smoke White. Takový vůz by měl leskle černý lak dekorů, v „našem” voze najdete tmavé dřevo.

Krásným doplňkem jsou dva polštářky z bílé kůže Smoke White, jež jsou opět ozdobeny výroční pečetí. Výroční edice je i v krátké verzi vždy vybavena komfortními zadními sedadly. Mají masáž a elektrické posouvání. Drsnou daní za to je ovšem fakt, že zabírají tolik místa, že se parametrem pro nohy zadních cestující v podstatě rovná pětkové řadě.

Přidejte ten jízdní projev a párty je kompletní

Už jen proto, že si podrobněji na sedmičku posvítíme až po faceliftu, jsem se v tomto netradičním „testu” zaměřil především na detaily, které manufaktura nabízí. Testovaný vůz byl ve verzi 750d xDrive, tedy s nejsilnějším dieselem. Třílitr má rekordní čtyři turbodmychadla. Oproti předchozí tříturbové variantě však mají dvě velikosti.

V limuzíně je v rámci vozů BMW zdaleka nejlépe odhlučněn a poskytuje naprosto opojný zátah od volnoběhu až přes tři tisíce otáček. V kombinaci s tradičně bezchybnou osmistupňovou převodovkou se nejedná jen o dálniční střelu, ale také o uklidňující a nezmatkují reaktor točivého momentu, který jezdí po staré poděbradské za 4,7 l/100 km při jízdě na hranici rychlostních limitů. Vezete se doslova na vlně a díky ladění vzduchového podvozku či natáčení zadních kol zvládnete jak plavbu, tak i pocitové zmenšení auta při sportovní jízdě. Podle mého je v této disciplíně vůbec nejlepší v rámci třídy.

Výročí se připomání i před spolujezdcem

Foto: Milan Lažanský, Právo

Celé to zabalte a máte dost možná skvělý lék na největší nedostatky skvěle vyladěné sedmičkové řady. Je to totiž famózní vůz, který trpí jen na pár problémy. Relativní nedostatek místa na zadních sedadlech vyřeší prodloužená verze, pokud vám na tomto parametru záleží. Druhý problém však auto sdílí se svými německými soupeři. Je jich prostě na silnicích příliš.

Tento fakt dává žít očividně méně dokonalým, ale vzácnějším soupeřům. A bojovat se proti tomu dá právě třeba díky oddělení Individual. To sice za velké peníze (testovaný kus stojí skoro pět milionů, přičemž samotná edice se na tom podílí šesti sty tisíci), ale skvěle dokáže použitými odstíny a materiály šokovat dost na to, abyste nebyli považováni za hotelový taxík.

BMW 750d xDrive Individual
Motor:
2 993 ccm, řadový šestiválec, 4x turbo
Max. výkon:
294 kW při 4 400 ot./min
Max. točivý moment:
760 N.m při 2 000-3 000 ot./min
Převodovka:
osmistupňová samočinná
0-100 km/h:
4,6 s
Nejvyšší rychlost:
250 km/h
Průměrná spotřeba:
5,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:
1 940 kg
Délka x šířka x výška:
5 098 x 1 902 x 1 478 mm
Základní objem zavazadelníku:
515 l
Poháněná náprava:
obě
Cena základní verze:
- Kč
Základní cena testované verze:
3 068 000 Kč
Cena testovaného vozu:
4 908 000 Kč
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků