Hlavní obsah
Vzhled Lexusu NX 300h definuje vřetenovitá přední maska. Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus NX 300h na českých silnicích: výtečný komfort, pochybná navigace

Trochu výstřední alternativa k Mercedesu GLC nebo Audi Q5 dokáže jezdit s nízkou spotřebou na to, že má skoro dvě stě koní a váží 1,8 tuny. Vzhled je sice kontroverzní, ale interiér je nadmíru pohodlný. Jen na navigaci a chování převodovky najdete minusy.

Vzhled Lexusu NX 300h definuje vřetenovitá přední maska. Foto: Marek Bednář, Novinky
Lexus NX 300h na českých silnicích: výtečný komfort, pochybná navigace

Již potřetí mám tu čest s faceliftovaným Lexusem NX 300h, neokoukanou alternativou k BMW X3 či Mercedesu GLC. Týdenní soužití s bezmála dvousetkoňovou hybridní verzí tohoto kompaktního SUV odhalilo některé jeho aspekty, kterých si člověk na první pohled nevšimne.

Čeho si ovšem nevšimnout nelze, je vzhled NX. Je značně kontroverzní a není tomu tak dávno, co jsem vřetenovité přední masce Lexusů nedokázal přijít na chuť. Za posledních několik měsíců jsem však názor zásadně změnil – vřeteno je opravdu neotřelé, ale také unikátní a velmi zajímavé.

Ptáte-li se, proč tu je, odpověď zní jednoduše – automobilka jeho pomocí chce přilákat nové zákazníky. „Naše image byla výrobce kvalitních, luxusních aut. Jenže to nestačilo, abychom se udrželi na mapě. Museli jsme k tomu přidat ostrost v designu a přelomové technologie,” vysvětlil změnu na letošním detroitském autosalonu Jeff Bracken, viceprezident značky. [celá zpráva]

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

NX od designérů dostalo sekvenční blinkry, a to nejen vpředu, ale i na zádi. Není sám, kdo tohoto řešení využívá, a na přídi to je docela zajímavé. Zejména stojíte-li na křižovatce za nějakým autem, v němž se přední blinkr NX odráží.

Vzadu si ale nejsem přínosem jist, protože tu je směrovka trochu malá na nějaký pořádný efekt. A musím zádi auta vytknout také – byť je to detail, pro mě je podstatný – fakt, že couvací světlo ani mlhovka nejsou v párech. Při otáčení někde v lese ve tmě, a že se crossover do takové situace může dostat snáze než hatchback, jsou dvě slušně silné couvačky k nezaplacení.

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

Kabina potěší jemnou kůží, touchpad však má nevyužitý potenciál

Vezměme za kliku – má ve své horní hraně tenkou svítící linku, mnohem distingovanější vstupenku do business třídy než logo promítané na zem při otevření dveří – a usaďme se do jemnou kůží čalouněné sedačky. Ještě než začnete zkoumat vzhled palubní desky, doporučuji se zaměřit právě na čalounění.

Takhle jemnou kůži totiž aby člověk v autě s cenou pod dva milióny korun opravdu pohledal. Přední sedačky jsou extrémně pohodlné, prvotřídní kůže v kombinaci s měkkým polstrováním zajišťuje, že se cítíte jako v bavlnce.

Zároveň však sedačky mají boční vedení dost dobré na to, abyste v zatáčkách po kabině nelítali jak hadr na holi, když vezmete zatáčku trochu rychleji. Stejnou kůží je potažen i volant a hlavice voliče automatu, a také řada ploch palubní desky a dveří.

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

Stejně jako je kontroverzní vnější vizáž NX, řadě lidí nebude sedět vzhled palubní desky, a to zejména kvůli do prostoru trčící části středové konzole. Je opravdu velmi výrazná a jste-li přivyklí běžným, téměř svislým konzolím, bude vaše obočí zdvižené opravdu vysoko. Dokud si na toto řešení nezvyknete.

Na horní straně trčícího kusu plastu se ovládá klimatizace a používání jednotlivých tlačítek je velmi pohodlné, i když jsou opravdu mrňavá. Displej, který o fungování klimatizace zpravuje, je technicky perfektní, krásně čitelný i za ostrého slunce. A analogové hodiny v jeho středu mají ve tmě podsvícenu celou plochu ciferníku.

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

Jako jedno z mála dnešních aut nabízí NX mechaniku na CD a spolu s ní i několik základních tlačítek pro ovládání rádia. Designově je to asi nejstarší část kabiny, ale funkčnost je dokonalá.

Bohužel se to stejné nedá říci o touchpadu, který je jediným způsobem, jak plně ovládat infotainment – displej není dotykový. Touchpad se používá stejně jako ten, co máte na svém notebooku, s jednou drobnou odlišností. Kurzor (ano, na displeji se skutečně pohybuje kurzor) se přichytává k ikonám na displeji.

Chce to zvyk, ale záhy se s touchpadem naučíte pracovat. Trochu déle trvá sžít se s infotainmentem samotným, který v intuitivnosti nedosahuje špičky, stanovené systémy koncernu Volkswagen či značky BMW.

Navigace má dobrodružného ducha

A pak je tu navigace, která si téměř zaslouží vlastní kapitolu. Při měřítku nastaveném na 200 metrů nejsou vidět všechny ulice jako snad u všech konkurenčních systémů, musíte přiblížit o stupeň víc na 100 m.

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

A co je snad největší zápor - na touchpadu nemůžete prstem psát písmenka jako u BMW – displej ukáže klávesnici QWERTZ a touchpadem musíte hledat a vyťukávat jednotlivá písmenka. Velmi rychle tak vezmete zavděk hlasovým ovládáním, které je naopak perfektní.

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

A konečně aspekt, u kterého si nejsem jist, jestli ho označit za plus nebo za minus – navigace má poněkud dobrodružného ducha. Při jedné z projížděk jsem v určitý moment zadal – hlasem, jak jinak – adresu domova, načež mi byly standardně nabídnuty tři trasy – rychlá, krátká a eco.

Zvolil jsem krátkou a následoval instrukce. Záhy ale asfalt skončil, jeli jsme po hliněné, vyježděné polní cestě, která byla místy tak úzká, že parkovací senzory předpovídaly apokalypsu a že jsem musel sklopit zrcátka, abych zabránil jejich kontaktu s trnitými keři okolo; RX by touhle trasou bez poškrábání laku neprojelo. Přísahám, že to nebyl můj nápad, že mě tudy navigace opravdu vedla.

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

Tahle cesta byla na Mapách.cz vyznačena čárkovaně a byť někdy, zejména za volantem crossoveru, mívám „dobrodružnou“, na čárkované cesty se až na výjimky nevydávám. Člověk nikdy neví, co ho na nich čeká, a půjčené auto samozřejmě nesmí rozbít. Fakt, že mě po ní vedla vestavěná navigace auta, je opravdu kuriózní.

Elektro-čtyřkolka funguje, ani o ní nevíte, CVT však nesedne každému

Onen neplánovaný výlet mimo asfalt samozřejmě nebyl offroadovou expedicí, byť s obyčejným autem s nízkým podvozkem bych se touto cestou vážně nevydal. Testované NX bylo vybaveno systémem pohonu všech kol E-Four, který pohání zadní kola čistě elektricky.

Jestli a do jaké míry byla zadní kola poháněna, ať už na asfaltu, nebo mimo něj, jsem nepostřehl. Žádný prokluz předních kol se nekonal a kdykoliv jsem uvolnil brzdový pedál, auto se bez náznaku nejistoty pohnulo vpřed. A že se obecně s tlakem na plynový pedál nestydím.

Ostatně že čtyřkolka E-Four skutečně funguje tak, jak má, tedy že zadní 68k elektromotor nabídne dostatek trakce k tomu, abyste se rozjeli, jsem otestoval již dříve na polygonu u Příbrami. Tam jsem jezdil terénem náročnějším, než nabídla tahle hliněná cesta. [celá zpráva]

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

Hybridní systém dokáže auto do určité rychlosti a do určité míry sešlápnutí plynu pohánět čistě elektricky. Tedy, máte-li dostatečně nabitou baterii, pomalá jízda v obytné zástavbě či v hustém městském provozu se odehrává jen na elektřinu.

Když plyn přišlápnete trochu víc, naskočí benzínový motor – 2,5l atmosférický čtyřválec, pracující v Atkinsonově cyklu. Bohužel, tenhle přechod se neobejde bez drobného, ale přesto rozpoznatelného cuknutí v zátahu. Toto cuknutí a zhasnutí kontrolky EV – jako Electric Vehicle, elektrické vozidlo – jsou jediné indikátory, že naskočil benzínový motor. Odhlučnění je naprosto špičkové.

Motor je vzdáleně slyšet, jen pokud chcete po voze razantnější zrychlení, a protože jeho objem není malý, zvuk sám o sobě není nepříjemný. Co ho dělá trochu otravným, je chování bezestupňové převodovky CVT – drží ho ve vysokých otáčkách, aby bylo zrychlení co nejlepší, a to i když ji přepnete do sportovního režimu.

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

Naštěstí jsou tyhle situace poměrně vzácné a netrvají dlouho. NX 300h totiž disponuje necelými dvěma sty koní výkonu, takže akcelerace je víc než svižná. Spíš ji ale poznáte podle ručičky tachometru, letící k vyšším číslům, než že byste byli obtěžováni nějak silným zatlačením do sedačky.

Na to, s jakou lehkostí dokáže hybridní NX zrychlovat, je i spotřeba paliva dobrá – průměr týdenního testu činil 7,9 litru na 100 km. Jistě, od katalogové hodnoty 5,3 l/100 km je to docela daleko, ale na SUV s benzínovým motorem a téměř 200 koňmi to je skvělý výsledek.

Lexus NX 300h

Foto: Marek Bednář, Novinky

Kultivovanost a pohodlí v neobyčejném balení

Nebudu předstírat, že Lexus NX nemá své nedostatky – zejména navigace je minusem a zavazadelník také není největší. Mimo to však je těžké NX 300h něco vytknout. Pohodlí v kabině je prvotřídní, výkonu je dostatek, i když pojedete ve čtyřech.

Spotřeba je na auto téhle velikosti dobrá a ve městě, ale nejen v něm, nebudete produkovat oxidy dusíku jako diesely. A na rozdíl od konkurence tohle auto vážně nebudete potkávat často. Pokud se vám nechce do X3, Q5 nebo GLC, protože vám přijdou tuctové, NX 300h by mohla být skvělá volba.

Lexus NX 300h E-Four
Motor:2 494 ccm, řadový zážehový čtyřválec + 2x elektromotor
Max. kombinovaný výkon:145 kW (197 k)
0–100 km/h:9,3 s
Nejvyšší rychlost:180 km/h
Průměrná spotřeba:6,2 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1 785 kg
Délka x šířka x výška:  4 630 x 1 869 x 1 646 mm
Základní objem zavazadelníku: 475 l 
Poháněná náprava:4x4, zadní kola hnaná 68k elektromotorem
Cena základní verze:1 050 000 Kč
Cena s testovanou motorizací: 
1 190 000 Kč

Ottův vs. Atkinsonův cyklus

Drtivá většina benzínových motorů na světě běží v tzv. Ottově pracovním cyklu, pojmenovaném po Nikolausi Ottovi. Má čtyři takty - sání, kompresi, výbuch a výfuk. Sací ventil je otevřen v taktu sání a vpouští do válce čerstvý vzduch, příp. s palivem. Před začátkem kompresní fáze se ventil zavírá.

Atkinsonův cyklus, pojmenovaný po svém vynálezci Jamesi Atkinsonovi, je téměř stejný. S tím rozdílem, že sací ventil zůstává otevřený ještě i část kompresního taktu, takže část nasátého vzduchu je vytlačena zpět do sacího traktu.

To znamená, že kompresní poměr motoru je tu menší než expanzní poměr. Motory běžící v tomto cyklu mají nižší výkon oproti Ottovu cyklu, ale mají menší spotřebu paliva - a proto byl tento cyklus vyvinut.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků