Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Marek Bednář, Novinky

Který palubní systém v autě nejvíce odvádí pozornost? Studie jich zkoumala dvacet

Každé moderní auto má dnes velký displej s infotainmentem, informačně-zábavním systémem, který nabízí hudbu i navigaci, či dnes třeba i informace o počasí a dopravě. Jednotlivé automobilky však mají odlišné systémy a některé odvádí pozornost více než jiné. Na tento prvek bezpečnosti se zaměřila studie britské společnosti What Car.

Ilustrační foto Foto: Marek Bednář, Novinky
Který palubní systém v autě nejvíce odvádí pozornost? Studie jich zkoumala dvacet

Infotainmentové systémy, komunikující s řidičem primárně pomocí velkých displejů někde na středu palubní desky, se v nových autech relativně rychle staly normou. Jenže každá automobilka k nim přistupuje trochu jinak a ve výsledku jsou některé příliš složité na to, aby je člověk ovládal za jízdy.

Britská společnost What Car zpracovala studii, kde dvacítku aut ohodnotila podle toho, jak snadné či naopak obtížné je ovládání infotainmentu a klimatizace; její panel totiž často bývá také integrován do displeje.

Centrální displej v nové Octavii zkoumán bohužel nebyl, ale protože je podobný tomu v Kamiqu a více toho lze ovládat hlasem, poslední by pravděpodobně neskončil.

Foto: Jan Handrejch, Právo

V každém z 20 zkoumaných aut výzkumníci prováděli šest úkolů, které měly prověřit, jak je to s ovládáním. Celkem mohlo auto získat 30 bodů; některá se nedostala ani na půlku tohoto počtu. Oněch šest úkolů bylo následujících:

  • zvýšit teplotu o dva stupně
  • zvýšit rychlost ventilátoru o dva stupně
  • s nastavenou trasou v navigaci o délce 32 km otevřít mapu z domovské obrazovky a oddálit ji tak, aby byla vidět celá trasa
  • zrušit navádění navigace
  • při poslechu rádia Virgin otevřít z domovské obrazovky seznam stanic a přepnout na BBC Radio 4
  • pomocí hlasového ovládání požádat auto, aby našlo nejbližší čerpací stanici

Výzkumníci měli čas se seznámit s jednotlivými systémy, neovládali je naslepo metodou pokus-omyl. Přesto zrovna první dva body, zvýšit teplotu či rychlost ventilátoru, zabralo dvojnásobně času u aut, kde se klimatizace nastavuje v displeji, oproti autům s dedikovaným panelem ovládání klimatizace.

V tomto seznamu nám trochu chybí seřizování jasu budíků a displejů, které lze udělat geniálně snadno kolečkem, jako to bylo před érou dotykových obrazovek, anebo zdlouhavě kdesi v menu. A také případné nastavování zobrazení v digitálním přístrojovém štítu.

Ve dvacítce aut jsou i dvě škodovky; Citigo-e iV a Kamiq. Elektrický prcek je na chvostu, Kamiq uzavírá první desítku. Už ale pojďme ke konkrétním výsledkům.

1. BMW řady 3 se systémem Live Cockpit Professional (28 bodů z 30)

Centrální displej v BMW 320d xDrive G20

Foto: Marek Bednář, Novinky

Tlačítka pro ovládání teploty jsou malá, ale mají své pevné místo. Zbytek je v podstatě laťkou pro všechny ostatní - ovládání mapy i rádia je snadné pomocí panelu na středovém tunelu s otočným knoflíkem.

Hlasové ovládání také funguje dobře a rozpoznává přirozenou řeč. Bohužel ale není dostupné v českém jazyce, alespoň prozatím.

2.-3. Mercedes-Benz CLA s 10,25” dotykovým displejem (27 bodů z 30)

Centrální displej v Mercedesu CLA

Foto: Mercedes-Benz

Klimatizace má vlastní velké ovladače a v mapě lze měnit měřítko na touchpadu. Zrušení navádění je také velmi jednoduché. Procházení seznamu rádií trvá věky, ale dá se to obejít pomocí výborného hlasového ovládání, které rozpoznává přirozenou řeč. Díky němu je i hledání benzinky snadné.

2.-3. Porsche Panamera E-hybrid s Connect Plus a Porsche Communication Management (27 bodů z 30)

Středová konzole v Porsche Panamera E-hybrid

Foto: Porsche

Klimatizace má vlastní ovládací prvky na středové konzoli, které se snadno používají. Dotyková obrazovka reaguje rychle a k zoomování mapy tu je fyzické kolečko pod displejem. Rádio můžete vyhledat pomocí zadání prvního písmena jeho názvu, ale tato a další „tlačítka” jsou mrňavá. Hlasové ovládání rozumí normální řeči a funguje dobře.

4. Audi Q3 Sportback se systémem Virtual Cockpit Plus (26 bodů z 30)

Centrální displej Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Foto: Audi ČR

Pravděpodobně nejlépe reagující displej z testovaných aut znamená, že ovládání mapy je snadné, a pro zobrazení celé trasy je k dispozici vlastní ikona. Rolování seznamem rádií je zdlouhavé, ale hlasové ovládání rádia funguje dobře, stejně jako vyhledávání benzinky.

5. Mazda 3 s 8,8” displejem a Mazda Connect (25 bodů z 30)

Centrální displej v Mazdě 3 SkyActiv-X AWD

Foto: Petr Horník, Právo

Mazda nemá dotykovou obrazovku, nýbrž knoflík na středovém tunelu s pár tlačítky. Obrazovka je blízko čelního skla, takže není daleko linie pohledu na vozovku. To činí ovládání navigace i seznamu rádií snazším. Hlasové vyhledávání čerpací stanice funguje dobře a na klimatizaci tu je vlastní ovládací panel.

6. Volkswagen Passat GTE se systémem Composition Media (24 bodů z 30)

Centrální displej ve Volkswagenu Passat GTE

Foto: Milan Lažanský

Klimatizace má vlastní panel a ovládá se snadno. Hlasové ovládání rozumí různým, nikoliv jen naučeným příkazům, a potvrdit čerpací stanici je možné hlasem. Seznam rádií se prochází dlouho.

7. Ford Fiesta s navigací Sync 3 a FordPass Connect (23 bodů z 30)

Středová konzole ve Fordu Fiesta

Foto: Ford

Ovládání klimatizace je díky velkým knoflíkům pohodlné, displej má velké a jasné ikony, a tak se mapa používá snadno. Zrušit navádění v navigaci jde i pomocí ovladačů na volantu. Rádia jsou uspořádána do skupin, takže zde trvá navigace déle, a hlasové vyhledávání benzinky musíte začít „body zájmu”.

8.-9. Hyundai Ioniq s 10,25” displejem a BlueLinkem (22 bodů z 30)

Centrální ovládací panel v Hyundai Ioniq Electric

Foto: Marek Bednář, Novinky

Ovládání teploty a ventilátoru je dotykové, takže se na ně musíte dívat, ale má vlastní panel. Mapa se ovládá snadno, stejně jako se používá seznam rádií, byť musíte jezdit prstem po displeji. A hlasové vyhledávání benzinky rozumí řidiči dobře.

8.-9. Opel Corsa s 10” displejem a systémem Multimedia Navi Pro (22 bodů z 30)

Centrální displej v Opelu Corsa GT Line

Foto: Opel

Systém koncernu PSA adaptovaný pro Opel se umístil lépe než Peugeot 508 díky lépe čitelným tlačítkům pro přepínání mezi sekcemi a faktu, že klimatizace tu má vlastní ovládací panel. Hlasové vyhledávání benzinky však našlo jen jednu a neukázalo ji správně na mapě.

10.-11. Škoda Kamiq se systémem Amundsen (21 bodů z 30)

Centrální displej ve Škodě Kamiq 1,0 TSI

Foto: Petr Hloušek, Právo

Teplota se mění snadno, ale manuální nastavení ventilátoru je třeba provádět v displeji. Ostrá grafika znamená snazší čtení displeje a velká dotyková tlačítka po stranách usnadňují přepínání mezi sekcemi. Práce s mapou je snadná a v seznamu rádií se dá pohybovat rychle posuvníkem. Hlasové vyhledávání benzinky funguje obstojně.

10.-11. Jaguar XE s 10” obrazovkou a systémem Touch Pro Duo (21 bodů z 30)

Středová konzole Jaguaru XE

Foto: Jaguar

Ovládání klimatizace je jednoduché pomocí velkého knoflíku - točíte s ním pro teplotu, povytáhnete ho a točíte pro změnu rychlosti ventilátoru. Práce s navigací je relativně snadná a intuitivní. Seznam rádií je dlouhý, ale přehledný. Hlasové ovládání je pomalé a vyžaduje přesné příkazy.

12.-13. Volvo S60 se systémem Sensus (20 bodů z 30)

Centrální displej Volva S60 s infotainmentem Sensus

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Klimatizaci musíte ovládat buď v displeji, nebo hlasem, což je snazší. Mapu je třeba přibližovat dvěma prsty, což vyžaduje hodně pozornosti, ale displej aspoň hezky reaguje. Seznam rádií je seřazen po skupinách a hlasové zadání tu nefunguje vždy. Zahájení navádění na benzinku pomocí hlasového ovládání je zdlouhavé.

12.-13. Toyota Corolla se systémem Touch 2 media a zrcadlením smartphonu (20 bodů z 30)

Centrální displej v Toyotě Corolla

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Klimatizace je díky vlastnímu panelu dobře ovladatelná a mapu můžete zoomovat dvěma způsoby; ikony + a - však odvádějí pozornost od řízení a posuvník je příliš citlivý. Hlasové ovládání je pomalé a procházení seznamu rádií zdlouhavé.

14. Nissan Juke se systémem Nissan Connect (19 bodů z 30)

Středová konzole v Nissanu Juke

Foto: Nissan

Klimatizace má příjemně velká tlačítka, byť zastrčená pod výdechy. Tlačítka k hlavnímu ovládání infotainmentu jsou tvrdá a reakce je pomalá. Procházení seznamem rádií je zdlouhavé, hlasové ovládání pomalé.

15.-16. Honda CR-V se 7” displejem, systémem Honda Connect a navigací Garmin (18 bodů z 30)

Centrální displej v Hondě CR-V

Foto: Marek Bednář, Novinky

Díky vlastnímu panelu klimatizace je její ovládání jednoduché. Ovládání mapy však je nepřesné a stanice rádia jsou seřazené po skupinách. Na hlasové ovládání potřebujete znát přesné příkazy a je třeba se dívat na displej, abyste si byli jisti, že systém slova zaznamenal.

15.-16. Lexus RX s 12,3” displejem (18 bodů z 30)

Středová konzole v Lexusu RX 450h

Foto: Petr Horník, Právo

Do navigace se dostanete tlačítkem na středovém tunelu, ale pak musíte touchpadem najít lupu, a tam klikat, chcete-li změnit měřítko. U přelaďování rádia to je stejné. Práce s klimatizací a hlasovým ovládáním je ale jednoduchá.

17. Peugeot 508 SW s 10” displejem a navigací Connected 3D (17 bodů z 30)

Centrální displej v Peugeotu 508

Foto: František Němec, Novinky

Klimatizace se ovládá přes displej, takže to dlouho trvá, a klávesy pod displejem mají špatně čitelné ikony. Pro hlasové ovládání potřebujete přesně znát příkazy, ale pokud je znáte, je jednoduché.

18. Škoda Citigo-e iV s barevným displejem a držákem telefonu (16 bodů z 30)

Středová konzole ve Škodě Citigoe iV

Foto: Škoda

Klimatizace i rádio se ovládají snadno, ale není tu navigace. Ve voze je připravený držák na smartphone; při výzkumu byly použity Mapy Google. K telefonu je třeba se hodně natáhnout a zoomování v mapě na mobilu je nepohodlné.

19. Fiat 500X s 7” dotykovým displejem a systémem Uconnect Live (14 bodů z 30)

Středová konzole ve Fiatu 500X

Foto: Fiat

Displej je daleko od řidiče a ikony na něm jsou malé, mapa i seznam rádií jsou pomalé a hlasové ovládání složité.

20. MG ZS EV s 8” dotykovým displejem (12 bodů z 30)

Středová konzole v MG ZS EV

Foto: MG Motor

Jediné auto, které není k mání v Česku, skončilo poslední kvůli složitému ovládání rádia - stanice jsou ve skupinách, ne v jednom seznamu - a mapy, která reaguje pomalu a nepřesně.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků