Hlavní obsah
Lotus Elise a Exige Final Edition Foto: Lotus

Konec jedné éry. Lotus Elise a Exige se loučí finální edicí

Základ nabídky britské značky Lotus, tedy dva kompaktní sportovní vozy Elise a Exige, se po dlouhých letech loučí speciální edicí. Lotus ohlašuje poslední rok výroby i pro větší model Evora.

Lotus Elise a Exige Final Edition Foto: Lotus
Konec jedné éry. Lotus Elise a Exige se loučí finální edicí

Lotus je pro své speciální edice dobře znám, v nastaveném trendu pokračuje i v posledním roce výroby modelů Elise a Exige.

Souhrnný název Final Edition dostalo hned několik verzí, které se vyznačují zvýšeným výkonem a detaily na exteriéru i uvnitř. Názvy modelů souvisí s výkonem v koňských silách čtyřválcové osmnáctistovky s kompresorem modelu Elise, respektive 3,5litrového šestiválce s turbodmychadlem v případě Exige. Verze Sport je pak určena spíše na silnice, zatímco Cup míří hlavně na okruhy.

V případě elise jde ve finální edici pořídit Sport 240 či Cup 250 s aerodynamickými doplňky, spartánštějším interiérem, závodními tlumiči Bilstein či nastavitelnými stabilizátory. Elise Sport 240 Final Edition přijde na v přepočtu nejméně 1,4 milionu korun, „cupová” varianta stojí 1,65 milionu.

Exige je k mání ve třech finálních verzích. Sport 390 doplňuje silnější Sport 420. Nejdrsnější je varianta Cup 430 s karbonovými doplňky či například ještě lehčími koly. Ceny takových vozů se šplhají na v přepočtu 2 miliony, respektive 2,56 a 3,3 milionu korun.

Konec starých časů?

Modely Elise a Exige nejlépe vystihují filozofii zakladatele značky Lotus Colina Chapmana. Říkával „simplify, then add lightness”, ve volném překladu „zjednoduš a přidej lehkost”. Jejich provozní hmotnost zpravidla nepřesahuje jednu tunu v případě elise a přibližně 1,1 tuny u exige.

Zároveň jsou oba modely synonymem pro automobilovou dlouhověkost. I když se v případě elise dá hovořit o třetí generaci, která je na trhu už tak dlouhých deset let, ve skutečnosti se od premiéry v roce 1996 odehrála jen řada menších či podstatnějších modernizací téhož. V případě většího kupé Exige pak hovoříme o premiéře v roce 2000.

Letos se poroučí i největší cestovní kupé v portfoliu značky, model Evora. Lotus je v současné době většinově vlastněný čínským automobilovým gigantem Geely, stejně jako Volvo nebo část Daimleru.

Co však z nabídky v nejbližších letech zbude? Do produkce se chystá 150 kusů speciálního elektromobilu Evija. V zákulisí se mluví i o elektrickém SUV.

Z pohledu masovějších sportovních modelů se pak podle informací britského Autocaru všechny tři modely chystá nahradit jistý Type 131. Má být poháněn vidlicovým šestiválcem a hybridním ústrojím, které Lotus vyvinul sám.  Avšak nejspíš půjde o větší a těžší vůz. Což napovídá, že končící elise, exige a evora jsou poslední svého druhu lehkonohých lotusů s čistě spalovacím motorem.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků