Hlavní obsah

Každé čtvrté auto prodané v Evropě v roce 2016 bylo SUV

Evropské prodeje automobilů ukazují, jak moc se jednak vzpamatovala ekonomika a také jak narostla obliba vozů SUV. Meziročně se zvedl celkový počet prodaných aut o 6,5 % na 15,14 miliónu kusů.

Foto: LL, Novinky

Škoda Octavia je deváté nejprodávanější auto Evropy.

Článek

Největší nárůst zaznamenaly vozy SUV, které si proti roku 2015 připsaly navíc 21,4 %. Celkem jich bylo v Evropě prodáno 3,9 miliónu. Propadáky jsou naopak vozy typu MPV a luxusní třída (označovaná jako E), kde poklesly meziročně prodeje o 3,1 resp. 4,4 %.

Pokud se podíváme do tabulky nejprodávanějších modelů, očekávali bychom, že v první desítce bude více vozů SUV, ovšem není to tak. Dostaly se tam pouze dva – Nissan Qashqai a Renault Captur. Je to z důvodu velké konkurence v dané třídě.

Každá automobilka v posledních letech představila alespoň jedno takové auto, nejluxusnější značky nevyjímaje (například Bentley Bentayga). Roztříštěnost se pak promítá do tabulky prodejů podle modelů.

Deset nejprodávanějších aut v Evropě v roce 2016
ModelPočet prodaných autMeziroční změna v %
VW Golf492 952-7,8
Renault Clio315 1153
VW Polo308 5611,9
Ford Fiesta300 528-4,4
Opel/Vauxhall Corsa264 844-1,9
Opel/Vauxhall Astra253 48329,6
Peugeot 208249 0478
Nissan Qashqai234 3400,9
Škoda Octavia230 2555,6
Renault Captur217 10511,1

Nejprodávanějším autem roku 2016 tak byl opět Volkswagen Golf. I když mu meziročně propadly prodeje o 7,8 %, stále drtivě vede před druhým Renaultem Clio. Jeho náskok je skoro 180 000 vozidel. Na devátém místě pak je Škoda Octavia a na devatenáctém Škoda Fabia.

Ačkoli se v první padesátce neobjevuje Škoda Superb, podle JATO Dynamics, společnosti, která statistiky tradičně vytváří, je tento vůz v segmentu střední třídy skokanem roku, zatímco Volkswagen Passat je největší propadák. Propadáků i skokanů bychom ale mohli najít mnoho.

Například Ford Focus vykazuje meziroční pokles 8,5 procenta, což ho při velkém nástupu Škody Octavie a Renaultu Captur připravilo dokonce o první desítku, což se nestalo už pěkně dlouho. Zajímavý je také velký skok Hyundaie Tucson s meziročním nárůstem 304,8 %!

Automobilky vykazují nárůsty

Mezi roky 2015 a 2016 se zvedly prodeje téměř všech značek, které prodávají na evropském trhu. Ano, najdou se tu i výjimky. Třeba Volkswagen ztratil půl procenta, což je ovšem ve vztahu k jeho velkému emisnímu skandálu nazvanému Dieselgate prakticky nicotná ztráta. Asi největší propad pak vykázala značka Mitsubishi (-11,9 %).

Mezi zajímavé nárůsty prodejů bychom zařadili třináctiprocentní vzestup druhého Renaultu, čtrnáctiprocentní u Mercedesu nebo třináctiprocentní nárůst Fiatu. Pokud prohlédneme luxusní značky, pak je tu neskutečný nárůst prakticky u všech – Lamborghini prodalo o 19,3 % více aut, Rolls-Royce o 38,9 %!

Podívejme se ale také do tabulek vítězů prodejů jednotlivých zemí. Nejčastěji zde kraluje Volkswagen Golf. Zajímavá je ovšem Škoda Octavia, která byla nejlepší hned v pěti zemích Evropy: v České republice, Estonsku, Finsku, Polsku a Švýcarsku. Na druhém místě pak skončila v Rakousku, Maďarsku, Lotyšsku, Srbsku nebo na Slovensku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám