Článek
Největší nárůst zaznamenaly vozy SUV, které si proti roku 2015 připsaly navíc 21,4 %. Celkem jich bylo v Evropě prodáno 3,9 miliónu. Propadáky jsou naopak vozy typu MPV a luxusní třída (označovaná jako E), kde poklesly meziročně prodeje o 3,1 resp. 4,4 %.
Pokud se podíváme do tabulky nejprodávanějších modelů, očekávali bychom, že v první desítce bude více vozů SUV, ovšem není to tak. Dostaly se tam pouze dva – Nissan Qashqai a Renault Captur. Je to z důvodu velké konkurence v dané třídě.
Každá automobilka v posledních letech představila alespoň jedno takové auto, nejluxusnější značky nevyjímaje (například Bentley Bentayga). Roztříštěnost se pak promítá do tabulky prodejů podle modelů.
Deset nejprodávanějších aut v Evropě v roce 2016 | ||
---|---|---|
Model | Počet prodaných aut | Meziroční změna v % |
VW Golf | 492 952 | -7,8 |
Renault Clio | 315 115 | 3 |
VW Polo | 308 561 | 1,9 |
Ford Fiesta | 300 528 | -4,4 |
Opel/Vauxhall Corsa | 264 844 | -1,9 |
Opel/Vauxhall Astra | 253 483 | 29,6 |
Peugeot 208 | 249 047 | 8 |
Nissan Qashqai | 234 340 | 0,9 |
Škoda Octavia | 230 255 | 5,6 |
Renault Captur | 217 105 | 11,1 |
Nejprodávanějším autem roku 2016 tak byl opět Volkswagen Golf. I když mu meziročně propadly prodeje o 7,8 %, stále drtivě vede před druhým Renaultem Clio. Jeho náskok je skoro 180 000 vozidel. Na devátém místě pak je Škoda Octavia a na devatenáctém Škoda Fabia.
Ačkoli se v první padesátce neobjevuje Škoda Superb, podle JATO Dynamics, společnosti, která statistiky tradičně vytváří, je tento vůz v segmentu střední třídy skokanem roku, zatímco Volkswagen Passat je největší propadák. Propadáků i skokanů bychom ale mohli najít mnoho.
Například Ford Focus vykazuje meziroční pokles 8,5 procenta, což ho při velkém nástupu Škody Octavie a Renaultu Captur připravilo dokonce o první desítku, což se nestalo už pěkně dlouho. Zajímavý je také velký skok Hyundaie Tucson s meziročním nárůstem 304,8 %!
Automobilky vykazují nárůsty
Mezi roky 2015 a 2016 se zvedly prodeje téměř všech značek, které prodávají na evropském trhu. Ano, najdou se tu i výjimky. Třeba Volkswagen ztratil půl procenta, což je ovšem ve vztahu k jeho velkému emisnímu skandálu nazvanému Dieselgate prakticky nicotná ztráta. Asi největší propad pak vykázala značka Mitsubishi (-11,9 %).
Mezi zajímavé nárůsty prodejů bychom zařadili třináctiprocentní vzestup druhého Renaultu, čtrnáctiprocentní u Mercedesu nebo třináctiprocentní nárůst Fiatu. Pokud prohlédneme luxusní značky, pak je tu neskutečný nárůst prakticky u všech – Lamborghini prodalo o 19,3 % více aut, Rolls-Royce o 38,9 %!
Podívejme se ale také do tabulek vítězů prodejů jednotlivých zemí. Nejčastěji zde kraluje Volkswagen Golf. Zajímavá je ovšem Škoda Octavia, která byla nejlepší hned v pěti zemích Evropy: v České republice, Estonsku, Finsku, Polsku a Švýcarsku. Na druhém místě pak skončila v Rakousku, Maďarsku, Lotyšsku, Srbsku nebo na Slovensku.