Hlavní obsah

Jak řídit bezpečně na zasněžené silnici

Novinky, Martin Žemlička

Přestože je teprve říjen, Evropu včetně naší vlasti zasypal na mnoha místech sníh. Ten dovede na silnici natropit pořádné problémy, přinášíme proto přehled několika základních rad a tipů, jak se chovat za volantem na zasněžené silnici.

Článek

Pokud je vozovka zasněžená nebo dokonce namrzlá, je obrovský rozdíl v adhezní síle, která určuje míru tření mezi silnicí a pneumatikou. V zimě to prostě více klouže a tomu je třeba přizpůsobit jízdu. Milionkrát omleté pravidlo, které mluví o lehké noze na plynovém pedálu a vyvarování se prudkých pohybů volantem, stále platí.

Vozidla vybavená ABS (Anti-lock Braking System) mají výhodu v tom, že se jim při prudkém brzdění nezablokují kola (je možné brzdit a zároveň měnit směr vozidla). Bez systému ABS je nutné brzdit přerušovaně (pumpovat nohou na brzdový pedál), aby se kola nezablokovala. Ale na sněhu je potřeba s brzdovým pedálem zacházet opatrně i pokud má vaše auto ABS.

I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.

Přetáčivé a nedotáčivé smyky

U automobilů s předním pohonem se automobil obvykle valí dopředu a nereaguje na otáčení volantem. Je tedy nutné zvolna povolit plynový pedál a případně i vyšlápnout spojku, čímž odpojíte hnací moment motoru a rovněž zabráníte jeho případnému zhasnutí při velkém snížení rychlosti bez podřazení na nižší rychlostní stupeň. Přední kola by se měla „chytit“, pak je nebezpečí z velké části zažehnáno. Je ovšem velký rozdíl mezi mokrou a zasněženou vozovkou - auto se chová více nepředvídatelně a je zde větší nebezpečí nezvládnutí situace.

U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek ustřelí obvykle „zadek“ a je naopak nutné dát volantem kontra, jinými slovy točit proti směru zatáčky (u levé zatáčky točíme volantem doprava a obráceně). Nicméně, i u vozu s pohonem předních kol lze dostat přetáčivý smyk a naopak.

U obou typů pohonů (včetně pohonu 4x4) platí, že při vyrovnávání smyku nesmíte sešlápnout brzdový pedál! Auto by se "roztočilo" a stalo neovladatelné. Brzděte pouze pokud je nevyhnutelný náraz do překážky pro snížení rychlosti nárazu.

Pokud vás auto neposlouchá a nekontrolovaně se sune vpřed, je možné změnit jeho směr zatažením ruční brzdy, otočením volantu do požadovaného směru a vyšlápnutím spojky. Tento manévr je nutné důkladně nacvičit mimo běžný provoz.

Tyto zásady platí jak na suché, tak na mokré či zasněžené silnici. Na sněhu či náledí je přilnavost mnohem menší a zvládnout smyk v této situaci může být problém i pro profesionálního jezdce rallye.

Při jízdě v zimě se maximálně soustřeďte na jízdu (to by ostatně mělo platit celoročně), jezděte pomaleji a dávejte si větší odstupy od aut před vámi.

Na ledu neovladatelné

Ovládat smýkající auta ve vyšší rychlosti na ledu je takřka nemožné. Jen pro ilustraci. Na mokru je brzdná dráha zhruba 2x delší než na suché vozovce, na sněhu je 5x delší než na suchu a na ledu je dokonce 10x delší než na letní vozovce. Chybou je rovněž příliš spoléhat na elektronické strážce typu ABS či ESP. Ano, jde o velmi užitečné pomocníky, ale když jednoduše překročíte fyzikální zákony, žádná elektronika vám nepomůže.

Důležitá je praxe při zvládání extrémních situací, jinak v běžném provozu nemáte šanci. Nejlepší je absolvovat školu bezpečné jízdy (v Česku je kvalitních škol minimálně pět) anebo hodiny a hodiny cvičit na opuštěné ploše pokryté sněhovou pokrývkou.

5 malých tipů pro jízdu v zimě
1) Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostí stupeň. Spojku pouštějte zvolna a plyn přidávejte citlivě.
2) Když potřebujete předjet pomalejší nebo stojící vozidlo a mezi pruhy je namrzlý pás, přejíždějte jej bez plynu a s vyšlápnutou spojkou (u vozidel s manuální převodovkou).
3) Při jízdě do zasněženého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň, jaký motor „snese“. Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu a pak tolik neprokluzují. Pozor na zhasnutí motoru, po zastavení už většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4x4 nevyjedete.
4) Při jízdě z kopce naopak využívejte brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla.
5) Na sněhu se vozidlo s odlišným typem pohonu chová jinak a je proto dobré si to na bezpečném místě (opuštěné letiště, velké parkoviště bez aut) důkladně vyzkoušet.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám