Hlavní obsah

Jak nejrychleji zvládne běžné auto couvat? Vyzkoušeli jsme to

Novinky, maž

Jakou rychlostí může jet běžné auto na zpátečku? Vyzkoušeli jsme to v praxi s fabií combi třetí generace a nejsilnějším turbodieselovým motorem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Testovaná Škoda Fabia Combi třetí generace

Článek

Zjišťovat nejvyšší rychlost při couvání je samozřejmě pošetilé, coby technická zajímavost to ale pro fanoušky čtyř kol určitou vypovídací hodnotu má. Obecně: při jízdě na zpětný chod není potřeba dosahovat vysoké rychlosti, při parkování se pohybujete krokem a pozpátku trochu vyšší rychlost potřebujete snad jen při couvání do prudkého kopce.

Ve Škodě Fabii Combi s motorem 1.4 TDI (77 kW, test přineseme ve čtvrtek) a pětistupňovou přímo řazenou převodovkou jsme v bezpečí prázdné letištní ranveje vyzkoušeli nejvyšší rychlost, kterou se lze pohybovat na zpětný chod. Ručička rychloměru ukazuje i při couvání, my jsme výsledky měřili přesněji - pomocí profesionálního zařízení Race Logic.

Leaf zvládl i přes 80 km/h

Rychlost couvání závisí na výkonu motoru a zejména na zpřevodování. Zkoušená fabia má převodový poměr u zpátečky 3,70, což je trochu méně než u prvního rychlostního stupně (3,78). Teoreticky tak na zpátečku můžete jet rychleji než na vytočenou „jedničku”. Oba stupně - tedy zpětný chod i první stupeň - jsou samozřejmě nastavené „do pomala” (převodový poměr větší než 1).

Testovaná fabia se nejvýše rozjela na 47,7 km/h. Jaké bylo její zrychlení na 40 km/h a porovnání při akceleraci na první rychlostní stupeň, najdete v tabulce níže.

Pro zajímavost: Nissan Leaf umožňuje díky elektromotoru a bezestupňové převodovce teoreticky jet pozpátku stejně rychle jako dopředu - v roce 2012 s ním profesionální jezdec Terry Grant zajel trať v Goodwoodu průměrnou rychlostí 88,5 kilometru za hodinu.

Porovnání zrychlování 0-40 km/h
Rychlost1. RSZpátečka
0-10 km/h0,8 s1,1 s
0-20 km/h1,3 s1,8 s
0-30 km/h2,6 s2,9 s
0-40 km/h2,63,6 s
Zdroj: Novinky.cz

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám