Hlavní obsah
Kia Niro HEV. Foto: Jan Handrejch, Právo

Hybridní vozy Kia si elektromotory pomohou k plynulejšímu řazení

Elektromotory v rámci hybridní soustavy aut nemusí pomáhat jen emisím, výkonu a spotřebě. Kia se v rámci nové technologie pouští také do zjemňování změny převodových stupňů spalovací části ústrojí. Právě pomocí elektromotoru.

Kia Niro HEV. Foto: Jan Handrejch, Právo
Hybridní vozy Kia si elektromotory pomohou k plynulejšímu řazení

Princip je jednoduchý. Kia chce krátkodobě zvýšit výkon elektromotoru přesně ve chvíli, když spalovací část ústrojí řadí a nedodává tedy lineární tah při akceleraci. Jinak řečeno tím vyrovná to typické zhoupnutí při přeřazení.

Něco podobného už jsme viděli u skupiny PSA a jejich diesel-hybridního ústrojí Hybrid4, ovšem nový systém od Korejců umí počítat s více proměnnými včetně kvality vozovky a dalšího. Omezit má nový systém především klonění auta kolem příčné osy při přeřazování. A to až o 50 procent.

Technologie Kia ASC

Foto: Kia

Proto má Kia právo nazývat technologii aktivního řazení ASC (Active Shift Control) jako inovativní. Pokud se podíváme více do podrobností, novinka optimalizuje řazení tím, že 500x za sekundu sleduje změny převodových stupňů a přesně reguluje přenos výkonu od hybridního ústrojí.

ASC využívá výkon elektromotoru ke sladění otáček převodovky s otáčkami hnacího hřídele na základě pokynů řídicího softwaru z vlastního vývoje, čímž údajně zkracuje dobu přeřazování o 30 %.

Nová technologie se postupně představí v budoucích plug-in hybridních a hybridních vozech modelového provedení 2020.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků