Hlavní obsah

Ford vyvinul bundu pro cyklisty, která komunikuje s řidiči. Má pomoci bezpečnosti

Bunda, která mluví s řidiči? Ford chce cyklistům na záda umístit diodovou plochu, pomocí níž mohou komunikovat s ostatními účastníky provozu. Směrovky jsou totiž jen jednou z možností. Bunda má ale své nevýhody.

Ford vyvinul bundu pro cyklisty, která komunikuje s řidiči. Má pomoci bezpečnosti

Jak Ford uvádí, komunikace mezi cyklistou a řidičem vozidla může být někdy složitá a nebezpečná - když chce člověk na kole například signalizovat odbočení, musí jednou rukou pustit řídítka, což může vést k pádu.

Proto vymyslel bundu, která to udělá za cyklistu pomocí LED diod na zádech a stále častěji používaných jednoduchých obrázků zvaných emoji.

Bunda vznikla v rámci projektu Share The Road, který Ford vytvořil, aby předešel úmrtím na silnicích a zjednodušil život jak řidičům, tak cyklistům.

Bunda se ovládá panelem na řídítkách.

Foto: Ford

Cyklista může pomocí jednoduchého ovladače na řídítkách promítnout na bundě třeba šipky, kam chce jet, podobně jako auto používá blinkry.

Také může zobrazit smějícího se či smutného smajlíka nebo výstražné znamení, pokud chce dát najevo, aby řidič za ním zpomalil kvůli určitému problému.

Ford prozatím vytvořil pouze prototyp bundy pro cyklisty, ale podle všeho se jedná o věc, která by v budoucnosti rozhodně našla v běžném městském provozu velké uplatnění. Ford tvrdí, že obrázkům řidiči porozumí mnohem rychleji než psaným slovům, úmysly cyklisty tak poznají během méně než půl sekundy.

Ford Emoji Jacket

Foto: Ford

Ovšem, na první pohled jsou vidět i jistá úskalí. Cyklista musí sáhnout na ovladač na řídítkách, takže se stejně jednou rukou musí pustit, jako kdyby standardně ukazoval.

Navíc je třeba se na ovladač podívat, tedy spustit oči ze silnice před sebou. A také - bunda signalizuje znamení pouze dozadu, kdežto znamení o změně směru jízdy zvednutou paží je vidět ze všech stran.

„Mezi řidiči a cyklisty se bohužel příliš často komunikuje troubením a vulgárními gesty. Emoji bunda využívá všeobecně srozumitelné komunikační prostředky a ukazuje možný způsob, jak napětí mezi oběma skupinami snížit. Všichni se učíme, jak se o silnice dělit,“ nechal se slyšet Emmanuel Lubrani, šéf projektu Share The Road.

Ročně ve městech a na silnicích přijde o život více než 2000 cyklistů. V roce 2019 byl cyklista pátou nejčastější obětí dopravní nehody v České republice. Před ním byli řidiči, spolujezdci, chodci a motocyklisté.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Ford na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků