Hlavní obsah
Rozdíl mezi otylou a klasickou figurínou Foto: Humanetics

Figuríny pro nárazové testy aut ztloustnou

Bezpečnost automobilů se testuje v rámci takzvaných crash testů, tedy systému nárazových testů, kde se hodnotí vliv na člověka. Jeho tu zastupují velmi sofistikované figuríny. Ovšem ty nyní čeká obměna. Lidé jsou totiž tlustší.

Rozdíl mezi otylou a klasickou figurínou Foto: Humanetics
Figuríny pro nárazové testy aut ztloustnou

Zatím jde jen o USA, ale pravděpodobně k tomu dojde i v Evropě. Lidé totiž tloustnou. Studie v USA například ukázala, že na konci sedmdesátých let vážil průměrný Američan 78,8 kg a průměrná Američanka 66 kg. Na začátku nového tisíciletí to ale 88,5 kilogramů u mužů a 75,3 kg u žen.

Použití figuríny v klasickém nárazovém testu (zde Chevrolet Volt)

Foto: NTHSA

Samozřejmě, že figuríny jsou různé. Některé jsou pro děti, některé představují ženy. U těch dospělých ale hmotnost kolísá mezi 78,5 až 100 kilogramy (mužská figurína). A to bohužel nestačí. Ukazuje se, že obézní lidé mají zcela jinou dynamiku těla a samozřejmě výrazně jinak zatěžují bezpečnostní systémy aut. Horší funkčnost bezpečnostních pásů nebo hlubší ponoření do airbagů je asi to první, co nás napadne. Ale například mají i častější zranění dolních končetin.

A tak figuríny pravděpodobně ztloustnou. První prototypy mají hmotnost 124 kg. Ale budou celé nové sady. Také se do nich nově budou umísťovat i figuríny menší, lehčí a křehčí konstrukce. Ty reagují na trend, kdy auta řídí stále starší lidé. Tato figurína se 70 kg tak bude představovat starou ženu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků