Hlavní obsah

Ferrari představuje novou špičku, 812 Competizione má výkon v astronomických otáčkách

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka Ferrari odhaluje novou špičku své řady s V12 vpředu – 812 Competizione ve verzi kupé i targa. Přepracováno bylo téměř všechno pro lepší výkony, po všech stránkách jsou to mistrovská díla.

Ferrari 812 CompetizioneVideo: Ferrari

 
Článek

Po nedávném poodhalení ukazuje automobilka Ferrari své dva nové špičkové dvanáctiválce – 812 Competizione a 812 Competizione A. Jak asi tušíte, rozdíl je ve střeše – písmeno A v názvu druhého vozu znamená „aperta”, tedy „otevřený”.

Ferrari 812 Competizione AVideo: Ferrari

Podle čísla je jasné, že Competizione je ostřejší evolucí modelu 812 Superfast. Ve srovnání s ním má o 30 koní vyšší výkon, celkem 830, a o 26 N.m nižší točivý moment, přesně 692 N.m. Nejvyššího výkonu dosahuje ve stěží uvěřitelných 9250 otáčkách; maximum motoru leží v 9500 otáčkách.

Tato čísla mají uzavřené verzi stačit ke zrychlení na stovku za 2,85 sekundy, tedy o 0,05 s kratší dobu, než to trvá superfastu. Automobilka zde patrně naráží na limity trakce zadních pneumatik, neboť zrychlení na 200 km/h se zlepšilo mnohem více – o 0,4 sekundy na 7,5 s.

Foto: Ferrari

Ferrari 812 Competizione

Tomu kromě drobně vyššího výkonu pomáhá zejména nižší hmotnost – bez provozních náplní a řidiče váží kupé jen 1487 kg, pokud v katalogu příplatků zaškrtnete všechny možnosti k dalšímu snížení hmotnosti. To je na auto s dvanáctiválcem dost slušná hodnota. Znamená to 558,7 koně na tunu, což je nezanedbatelně lepší číslo než 526,3 koně na tunu superfastu.

Provozní hmotnost můžeme jen odhadovat někam mezi 1600 a 1700 kg, automobilka ji nezveřejnila. Stejně tak jsou zatím k dispozici technická data jen pro kupé.

Foto: Ferrari

Ferrari 812 Competizione

Motor dostal titanové ojnice, které jsou o 40 % lehčí oproti ocelovým, a karbonový potah pístních čepů, který snižuje tření. Kliková hřídel byla nově vyvážena a o 3 % odlehčena. Největší změnou však jsou přepracované hlavy válců, které dostaly vačky s již zmíněným karbonovým potahem pro zmenšení tření. Umožňují zároveň větší otevření ventilů.

Legendární závodní Tatra, která vyhrávala Dakar, je vystavená v Národním technickém muzeu

AutoMoto

Přepracované je také sání, palivová mapa přímého vstřikování a chladicí systém. Kompletně nový je i výfukový systém, který dostal filtr pevných částic. Zůstal i systém start-stop, který se pojí s odlišnou, úspornější palivovou mapou, ale je možné ho tlačítkem vypnout.

Foto: Ferrari

Ferrari 812 Competizione A

Otevřená verze má samozřejmě stejný motor i techniku, jen bude o něco těžší, ačkoliv její odnímatelný střešní panel je vyrobený z karbonu, aby byl co nejlehčí. V zavazadlovém prostoru je na něj speciální místo, abyste ho nemuseli nechat v garáži, chcete-li jezdit s větrem ve vlasech.

Kromě něj jsou mezi oběma auty rozdíly v zádi. Zatímco kupé tu má žebrování, samozřejmě vyvinuté tak, aby co nejlépe pomáhalo aerodynamice vozu, targa nabízí ochranné rámy pro případ převrácení a jinak tvarované víko zavazadelníku.

Foto: Ferrari

Rozdíl v tvarování zadní části vršku auta je jasně patrný.

V obou autech pracuje sedmistupňová dvouspojková převodovka, která dostala nový řídící software a řadí o 5 % rychleji. Převodové poměry zůstaly stejné, ovšem sportovnější dojem z jízdy podle automobilky zajišťuje změna nejvyšších otáček motoru na již zmíněných 9500.

Vespod najdeme vylepšené natáčení všech kol, které umožňuje každému zadnímu kolu se pohybovat nezávisle, a samozřejmě elektronicky řízený diferenciál a adaptivní magnetoreologické odpružení.

Co způsobí povinný odstup aut od cyklistů? Na ostřikovače ani nemyslete

Podcasty a pořady

Také vidíme nový difuzor pod zadním nárazníkem. Aerodynamika byla inspirována monoposty formule 1 z předchozího desetiletí. Změnu vzadu umožnilo opuštění tradičních čtyř kulatých koncovek výfuků pro dvě hranaté – difuzor může být větší a spolupracovat s proudem výfukových plynů.

Foto: Ferrari

Difuzor spolupracuje s výfuky na lepší aerodynamice.

Na aerodynamice proběhla řada dalších změn, např. v souvislosti s již zmíněným přepracováním chladicího systému. Za zmínku stojí, že horký vzduch z výdechů na kapotě a po stranách je kolem auta veden tak, aby se nedostával do kokpitu otevřené verze při jízdě bez střechy.

Ta má v oblasti ochranných oblouků dva otvory pro vedení vzduchu, které pomáhají snižovat tlak v kabině za jízdy a zklidňovat poměrně turbulentní proudění vzduchu v těchto místech. A také zlepšuje komfort posádky.

Nejlepší auta, která jsme řídili v roce 2020

AutoMoto

Na přídi zůstaly pohyblivé klapky, které při rychlosti 250 km/h odstaví přední difuzor od vzduchu, čímž sníží aerodynamický odpor auta a umoží mu dosáhnout maximální rychlosti. Již zmíněný zadní difuzor se stará o čtvrtinu celkového zvýšení přítlaku ve srovnání s 812 Superfast.

Foto: Ferrari

Ferrari 812 Competizione A

Ferrari si samozřejmě nechává cenu pro sebe stejně jako to, zda budou 812 Competizione a 812 Competizione A dostupné v nějaké omezené sérii. Pokud tomu tak je, nedivili bychom se, kdyby už byly obě verze dávno vyprodané.

Reklama

Související články

Ferrari se vrátí do vrcholné třídy Le Mans

Italská automobilka Ferrari oficiálně potvrdila účast v sérii vytrvalostních závodů WEC, a tedy i návrat do královské třídy v závodě 24h Le Mans. V roce 2023...

Výběr článků

Načítám