Hlavní obsah

Elektrické skútry čeká patrně velká budoucnost

Automobilky divoce představují nové koncepty elektrických aut, ale pokud jde o konkrétní data prodejů, vše se neustále posunuje. To výrobci skútrů do toho jdou mnohem odvážněji. Své modely už prodávají a případné technické inovace aplikují průběžně. Trh s elektroskútry prý čeká velký boom.

Elektrické skútry čeká patrně velká budoucnost

Hlavními evropskými trhy pro tyto skútry jsou a budou podle odborníků Německo, Francie, Velká Británie, Skandinávie a země Beneluxu. Jak je vidět na obrovském rozmachu, který tu zažívají v oblasti elektro-kol – nárůsty kolem 20 % ročně - zákazníci tu dávají přednost spíše kvalitním „high- end“ výrobkům. To v případě elektro-skútrů znamená cenu kolem 3500 euro (cca 87 000 Kč). Výrobky z Asie, často nabízené v supermarketech nebo přes internet se ale dají pořídit i za třetinu.

Před nimi ale prodejci dražších strojů důrazně varují. Navíc tvrdí, že takto nízká cena může velmi rychle celý segment elektrických skútrů i kol zničit, protože pokud si zákazníci pořídí nekvalitní výrobek, ztratí velmi rychle důvěru k celému odvětví – a tato negativní reklama pak může slibně se rozvíjející segment zabrzdit.

V Česku se skútry vyrábí

Obliba elektrických kol zasáhla podle prodejců také Česko. Velmi dobře to bylo vidět na nedávném veletrhu Bike Brno, kde proti loňsku dramaticky přibylo nových značek a typů, bohužel většinou právě ze segmentu „low-end“.

Trh s elektrickými skútry u nás zatím příliš velký není. Prodeje se pohybují v desítkách kusů ročně, přestože Česko patří v tomto směru k pionýrům, máme tu dokonce výrobce elektrických skútrů, mělnickou firmu Akumoto, která své stroje samozřejmě i vyvíjí. Dnes má v nabídce tři typy strojů s různými druhy dojezdů v závislosti na kapacitě a typu baterie. Nejlevnější motocykl vyjde na 32 000 Kč, jenže ujede pouhých 40 kilometrů, maximální rychlost je 50 km/h.

Cena nejlepšího modelu je 77 000 Kč, maximální rychlost je jen o 10 km/h vyšší, dojezd se ale díky LiFePO4 akumulátorům zvýšil na 120 kilometrů. Firma navíc podle posledních trendů nabízí možnost snadného vyjmutí akumulátoru, což v případě, že máte další, záložní, může znamenat „neomezený“ dojezd. Doba nabíjení do plné kapacity se při 220 V pohybuje kolem pěti hodin.

Výrobci motorek i aut se připravují na výrobu

Do výroby elektrických strojů se brzy dají i tradiční výrobci motocyklů. Honda slibuje EV Neo už na konci letošního roku. Výkony mají být srovnatelné se skútrem o objemu 50 ccm. Dojezd bude 30 km. Zajímavé je, že na 80 % kapacity dobijete baterie za 20 minut ze zásuvky 220 V.

Yamaha počítá s prodeji svého elektrického skútru – EC 03 - na začátku roku 2011, podle předběžných údajů bude mít zřejmě větší dojezd než Honda. Suzuki se chce bít o zákazníky s modelem E-Lets, podrobnosti o zahájení výroby zatím nezveřejnila. Elektrický skútr chce vyrábět také BMW. Půjde o model C-1.

Elektrické skútry dokonce připadají zajímavé i výrobcům aut. Například na nedávném Pařížském autosalonu letos představily koncepty skútrů hned dvě firmy – Smart a Mini. O jejich výrobě ještě není rozhodnuto, v obou případech jde každopádně o velmi stylová přepravovadla…V Česku se ale budou v nejbližších dvou až třech letech pozvolna objevovat výroby spíše asijských výrobců, evropské produkty budou finančně mnohem náročnější, což tuzemští zákazníci podle všeho nebudou ochotni akceptovat.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků