Hlavní obsah

Česko je automobilovou popelnicí Evropy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Český vozový park se rozrůstá a stále stárne. Slevy či šrotovné mu nepomohly a Češi tak stále jezdí ve starých a velmi starých autech, které by se už měly z registru vyřadit.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Článek

Sdružení automobilového průmyslu nedávno čistilo statistiky od  aut, která nikdy nebyla na našich silnicích nebo na silnice už dávno nevyjela, a hlavně od aut v polopřevodech. I přesto se zvedl celkový počet vozidel na českých silnicích na 5,06 miliónu. Do celkové sumy jsou však započítány i nákladní vozy, autobusy, motocykly atd.

Problém je stáří

Ovšem největším problémem našeho vozového parku je stáří. Když se před lety blížilo čtrnácti letům, bili poslanci a odborníci na poplach a srovnávali tuto metu s mezní hodnotou, za kterou bychom neměli jít, abychom se nedostali na úroveň východního bloku. Nyní je průměrné stáří vozidel 14,73 roku, tedy o čtvrt roku více než loni a nikdo na poplach nebije. Opatrně se na to stále poukazuje, ale spíš rezignovaně.

Přitom 66 % vozidel je starších více než 10 let. Za výrazným nárůstem celkového stáří vozového parku je pak podle odborníků neutuchající masivní přesun velmi starých ojetin ze západu k nám.

Automobilová popelnice Evropy

Zatímco v roce 2009 byl podíl ojetých automobilů dovezených do ČR starších deseti let pouze 20,79 %, v roce 2014 už to bylo 43,96 % a data za rok 2015 ukazují, že trend neustále roste. Pokud to takto půjde dál, může se stát, že takto přestárlých automobilů se k nám doveze víc než polovina.

Foto: Auto SAP

Podíl dovezených ojetých osobních aut do ČR se stářím nad 10 let

Statistika navíc ukazuje, že ani pod hranicí deseti let není tato situace nejzářivější. První registrace ojetých osobních automobilů z dovozu ukazují, že skoro 35 % vozidel je starších 10 let, skoro 10 % je starší patnácti let a 35 % vozidel je mezi pěti a deseti roky stáří. To znamená, že pouhých 20 % ojetých importovaných aut ze zahraničí jsou tzv. mladé vozy do pěti let stáří.

Každé třetí auto je škodovka

I když započítáme všechny autobusy, motocykly apod., je každý třetí vůz na českých silnicích se značkou Škoda (1,73 milionu aut). Druhou nejpočetnější značkou je Volkswagen (400 tisíc aut). Trojici završuje Ford se 388 tisíci vozy.

Hodně se očekávalo od uvolnění pravidel v rámci motocyklů, když řídit jednostopé vozidlo s řidičským průkazem na malou motorku lze až do 250 ccm. Bohužel se trend prodejů motorek sice zvýšil, ale ne tak drtivě, aby mohl nepříznivou statistiku stáří vozidel zvrátit. Naopak. Motocykly patří k nejstarším na silnicích – v průměru jim je 32,8 roku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám