Hlavní obsah
Přezouvání automobilu z letních pneumatik na zimní Foto: Petr Horník, Právo

Čas na přezutí. Motoristé si připlatí

Venku se ochladilo a meteorologové avizují první sněžení, a tak by řidiči měli začít myslet na přezutí do zimních pneumatik. Tak jako téměř vše v poslední době, i nové pneumatiky proti loňsku podražily. Sada je dražší zhruba o 500 korun.

Přezouvání automobilu z letních pneumatik na zimní Foto: Petr Horník, Právo
Čas na přezutí. Motoristé si připlatí

Jde však jenom o odhad, jelikož na trhu jsou velké výkyvy i kvůli komplikované mezinárodní dopravě a nikdo ze zasvěcených se k cenovému vývoji nechce příliš vyjadřovat. Záleží i na kategorii gum a velikosti.

Ceny rostly i v minulých letech, každoročně zhruba o tři procenta, výrazně pak v roce 2017. Pro letošní zimní sezonu se očekává minimálně šestiprocentní meziroční zdražení, nejvíce pak u nejlevnějších pneumatik.

Mnoho zákazníků ale má kola ještě z loňska i starší, takže zdražení pneumatik se jich ještě nedotkne. Měli by si však hlídat stáří gum, jejich nahuštění, míru sjetí a stav tlumičů.

Tomu, kdo jezdí většinou jen po městě, může stačit i nová nebo zánovní celoroční pneumatika, jejichž parametry se v posledních letech podle testů zlepšují.

Nejhorší řešení je jezdit i v zimě na letních gumách, protože u nich je přilnavost a brzdná dráha na sněhu a náledí nesrovnatelně horší než u i levnější zimní pneumatiky.

Servisy se snaží držet ceny

Co se pneuservisů týče, tak ty se snaží většinou ceny držet na víceméně loňských úrovních. „Od 10. října došlo bohužel i u nás ke zdražení služeb pneuservisu, nicméně v řádu desetikorun. Přezutí celého vozidla včetně materiálu pak vychází od 740 do 1490 Kč. Vše je dle velikosti vozidla a disků,“ řekl Tomáš Vanča, provozovatel Rychlepneu.cz z Liberce.

Obsazené má naplno všechny zvedáky. „Zákazníci si vybírají dopředu termíny. V hlavní špičce přezouváme podle potřeby i do 22. hodiny,“ dodal Vanča.

„Když už přijedete na termín, tak kompletní přezutí trvá maximálně půl hodiny. U osobního vozu s plechovými disky do 16 palců včetně vyvážení a závaží vyjde servis na 840 korun,“ dodal Tomáš Mazáč z Exprespneu.cz v Olomouci.

Například na pražském Proseku stojí kompletní přezutí včetně vyvážení u šestnáctipalcových kol 880 korun, u sedmnáctek a osmnáctek 980 Kč a u devatenáctek a dvacítek 1180 korun.

Pozor na vady

Motoristé, kteří nasazují už v minulých sezonách jeté zimní sady (pneu i s diskem), si výměnu často dělají sami. Měli by ovšem vzít v potaz, že starší guma už může mít poškození, kterého si nevšimnou, a že kolo je nutné nově vyvážit.

„Mezi nejčastější závady patří ojeté kraje, což značí, že pneumatika byla podhuštěná, dále naopak ojetý střed kvůli přehuštění. Nebo nepravidelně ojeté pneumatiky, kde může hrát roli špatně seřízená geometrie,“ vyjmenoval Ivo Kratochvíl z pražského K-pneuservisu.

Zubatá pneu, respektive šikmo sjeté jednotlivé bloky (poskákaná pneu), podle něho signalizuje špatné, nefunkční tlumiče. Auto pak se špatnými tlumiči či podhuštěnými pneumatikami „plave“ nejen v zatáčkách a má mnohem delší brzdnou dráhu.

Stáří a skladování

Podle odborníků i pneumatika se sice ještě vyhovující hloubkou vzorku, avšak starší zhruba šesti až deseti let, už ztrácí své deklarované vlastnosti. Navíc velmi záleží na tom, jak je skladována.

„Někteří šoféři skladovali své pneumatiky například vedle kotlů na ústřední topení. Na takovém místě je příliš velké teplo, které má nepříznivý vliv na směs pryže. Pneumatika začne vysychat, tvrdnout a začnou se na ní objevovat trhliny. Guma se může dokonce poškodit,“ upozornil technický manažer Nokian Tyres Martin Dražík. Podle něho je ideálním místem pro skladování pneumatik tmavý, suchý a chladný prostor s teplotou lehce pod 15 stupňů.

Zanedbání přijde draho

Řidiči mají ze zákona povinnost použít zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza či lze vzhledem k počasí předpokládat, že se mohou vyskytnout. Za porušení může policie na místě udělit pokutu až dva tisíce korun. V případě nehody například na sjetých letních pneumatikách může pojišťovna krátit plnění.

Za zimní se považuje pneumatika, na jejímž boku je vyznačeno označení M+S (M-S, M/S, M&S, MS), případně ET, ML, MPT nebo POR. Často to je symbol horského štítu a sněhové vločky.

V případě vozů do 3,5 tuny je nutnost obout zimní gumy na obou nápravách.
Hloubka vzorku dezénových drážek a zářezů musí u aut do 3,5 tuny být min. 4 mm. U vozů nad 3,5 tuny je stačí nazout jen na hnané nápravy, dezén musí mít min. 6 mm.

Tlak huštění by měl být o 0,2 baru vyšší než u letních gum. Stáří pneumatik ukazuje DOT kód na bočnici: čtyři poslední číslice udávají týden a rok výroby. Například 1319 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 13. týdnu roku 2019.

Může se vám hodit na Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků