Hlavní obsah

BMW nabídne SUV X5 na vodík. Dorazí za rok

Novinky, Daniel Havlina

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Německá automobilka BMW promění koncept i Hydrogen Next ve skutečnost. V příštím roce by se měla produkční verze objevit na silnicích, ovšem prozatím v omezené výrobní sérii.

Foto: BMW

BMW X5 i Hydrogen Next

Článek

BMW svůj první koncepční vodíkový model představilo už v roce 2019, nicméně se pak odmlčelo a většina automobilového světa si myslela, že upadl v zapomnění. Opak byl ovšem pravdou a Němci po dvou letech představují produkční verzi vodíkového X5 i Hydrogen Next.

Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice

AutoMoto

Vůz by měl podle všech dostupných informací dorazit na trh v druhé polovině příštího roku a BMW údajně chystá pouze omezenou produkci. Automobil na vodík nabídne dvě nádrže vyztužené karbonovými vlákny. Dohromady uvezou 6 kg vodíku tankovaného pod tlakem 700 barů, který je pro vodíková osobní auta běžný. Dojezd na jedno natankování by se mohl blížit klasickým spalovacím motorům.

Foto: BMW

BMW X5 i Hydrogen Next

Systém vyrábí elektřinu reakcí vodíku s kyslíkem na vodu; palivový článek nabízí výkon až 170 koní. V útrobách by měly být umístěny i dvě vysokonapěťové baterie, které se mají starat o rychlou akceleraci, například při předjíždění, a nebudou to žádná ořezávátka – nejvyšší výkon vodíkové X5 podle tiskové zprávy bude 374 koňských sil.

Toyota začala v Česku prodávat první vodíkové auto

AutoMoto

Emise jsou stále nulové, ovšem z principu vodíkového pohonu tu je nesporná výhoda v rychlosti doplňování energie – to trvá srovnatelně s tankováním benzínu, na rozdíl od nabíjení baterie.

Řada benefitů oproti elektromobilům nicméně nepřinutí BMW začít vodíková vozidla nabízet ve větším množství, alespoň prozatím. Důvodem je údajně chybějící vodíková infrastruktura a nedostatečná produkce vodíku. To ovlivňuje i jeho poměrně vysokou cenu; ta tržní bývá odhadována někam k 250 korunám za kilogram.

Foto: BMW

BMW X5 i Hydrogen Next

Vodík začíná obecně získávat na síle a zdá se, že o něj mají některé trhy velký zájem jako o ekologickou a praktičtější alternativu k elektromobilům. Navzdory prozatímní zdrženlivosti BMW tento pohon nezatracuje – hovoří o druhé polovině tohoto desetiletí, kdy by se měly s vodíkem představit i další modely. Klíčové slovo ovšem budou mít pro vodík největší trhy - Čína, Japonsko, Jižní Korea a USA.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám