Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Bílý kouř z výfuku je v zimě normální, jindy může upozornit na problém

Podle barvy kouře či páry z výfuku se dá poznat leckterá závada. Minimálně může toto nestandardní chování leccos napovědět. Mlhu za sebou ale v nízkých teplotách zanechává každé spalovací auto, když není zcela zahřáté.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Bílý kouř z výfuku je v zimě normální, jindy může upozornit na problém

Je to taková zimní ranní klasika. V koloně aut popojíždějících centrem města vidíte skoro u každého vozu páru stoupající z výfuku. Když se auta z křižovatky rozjedou, vytvoří hotovu mlhu. Proč je tomu tak jen při nízkých teplotách?

Jde jen o páru

I když mnohým může tato bílá mlha jen připomenout, že auta do ovzduší neustále něco vypouští, ve skutečnosti jde jen o vodní páru. Když se promrzlé výfukové potrubí začne zahřívat, kondenzuje v něm voda, která se vypařuje.

Ve městě může trvat pěkně dlouho, než se potrubí vysuší, i když motor už je na provozní teplotě chladicí kapaliny. Vznikající pára tedy nesouvisí se zahřátím motoru, ale výfuku.

Proto můžete ve zpětném zrcátku při akceleraci pozorovat „kouř“ klidně i po hodinách jízdy. Zpravidla ale platí, že pokud využíváte potenciál motoru, mlha po pár kilometrech souvislé jízdy od výfuku v podstatě zmizí. Vše ale pochopitelně závisí také na teplotě a vlhkosti okolního vzduchu.

Ten zvuk!

Studené starty jsou sice pro techniku náročné, ovšem řidiči sportovního vozu dokážou udělat radost. Zážehové motory s laděnými výfuky zní mnohem jadrněji než zahřáté. Výfukové potrubí je totiž prochladlé a motor kvůli oživení katalyzátoru a sebe sama potřebuje směs bohatší na benzin spolu s vyššími volnoběžnými otáčkami.

Bublavý volnoběh Fordu Mustang GT

Video: Marek Bednář, Novinky

Odolejte však pokušení motor zbytečně za studena vytáčet. I když u sportovně laděných vozů zní skvěle, některé části motoru nejsou zcela mazány a stejně jako řidič z postele nevyskočí ihned, tak i motor se potřebuje probrat v klidu.

Co když pára nemizí?

Pokud je venku už tepleji, případně se mlhy za sebou nezbavíte ani po ostřejší jízdě, s autem může být něco v nepořádku.

Když se k tomu přidá nasládlý odér, můžete mít problémy se spalováním chladicí kapaliny. Typicky nedokonalým těsněním kolem hlavy válců se může kapalina dostávat do spalovacího procesu a vycházet ven právě ve formě páry. Modrý kouř upozorní na spalování oleje a černý dým je důsledkem příliš bohaté směsi, především u turbodieselů. Ale to už je jiný příběh.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků