Hlavní obsah

Autosalón v Tokiu: čtyřikrát Toyota

Novinky, Novinky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tak jako každý rok, si i letos dala japonská Toyota za cíl ukázat na tokijském autosalónu své představy, které lze v automobilovém průmyslu uskutečňovat. "Ekologie a cit" je slogan vize, kterou přišli Japonci prezentovat na 37 ročníku autosalónu.

Foto: Město Přerov

Parkovací kotouč

Článek

Hlavním krokem ve vývoji ekologicky šetrných technologií jsou zejména palivové články hybridních systémů pro příští generace. Jednou z koncepcí, která tuto technologii využívá je studie Fine-N. Exteriér vozu se dá popsat jako "kabina na kolečkách". Automobil má pohon na všechny čtyři kola. Do jednotlivých kol jsou namontovány motory o výkonech 25 kW. Výhody tohoto hnacího systému spočívají zejména v regulaci ovládání zrychlení, zpomalení a brždění v závislosti na aktuálním průběhu jízdy. Automobil je schopný vyvinout rychlost až 500 km/hod.

Koncepce PM: auto neauto

Jedná se o vůz, do kterého se lze doslova "obléknout". Kabina je oddělena od podvozku, což umožňuje změnu její polohy během jízdy a usnadňuje řidiči nastupování a vystupování. Řízení je ovládáno dvěmi postranními pákami a počítačem. Interaktivní display se "vznáší" v zorném poli řidiče a informuje jej o aktuálním stavu automobilu a vozovky. Zajímavé je i to, jak vozy PM fungují ve skupině. V tzv. "srocení" stačí, když je "aktivní" pouze jeden automobil a ostatní jsou řízeny autopilotem. Vůz má pohon na zadní kola, který zajišťuje bezkomutátorový elektrický motor DC.

Koncepce NLSV

Automobil je vhodný pro každodenní vyjížďky. Pohání jej benzínový čtyřválec o objemu 1,3 l. a díky jednoduše pojatému exteriéru a jednoduchému ovládání je vůz vhodný pro každého. Pohodlný vnitřek pojme pět lidí a je v něm množství "vychytávek", např. držák na deštníky a množství odkládacích míst.

CS & C: studie pro Evropu

Sporťák se sedadly v provedení 2+2 se řadí mezi vozy Celica a modely MR2. Vůz je poháněn systémem Hybrid Synergy Drive, kterého již využívá Prius. Jedná se o kombinaci benzínového čtyřválce o objemu 1,5 l (zadní kola) s motorem elektrickým (přední kola). Výhoda tohoto systému spočívá ve spojení vysokého výkonu s ekonomickou spotřebou.

Vůz vypadá na první pohled jako dvousedadlový, avšak po odstranění zadních krytů jsou na světě další dvě sedadla. Novinkou je ovládání prvků v interiéru sporťáku. Jakési "holografické koule" vznášející se v prostoru se po doteku aktivují a jejich prostřednictvím lze ovládat např. klimatizaci, satelitní navigaci a audio. Design koncepce CS & C navržený ve studiu Toyoty v jižní Francii předpovídá, jakým směrem se bude ubírat vývoj těchto japonských vozů budoucnosti pro evropské silnice.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám