Hlavní obsah

Audi chce vyrábět naftu z vody. První várka má přijít příští rok

Ingolstadtská automobilka už léta vyvíjí technologii výroby motorové nafty z vody a ze vzduchu - přesněji z vodíku a oxidu uhličitého. Potřebnou elektřinu bere v hydroelektrárnách. Už v roce 2018 má být na světě první várka paliva, nazvaného „e-diesel”.

Foto: Petr Horník, Právo

Možná už příští rok budete moci do svého Audi SQ7 TDI tankovat naftu z vody a vzduchu (ilustrační foto)

Článek

Může být motorová nafta ekologickým palivem? Po kauze Dieselgate se zdá, že nikoliv, ale podle Audi je opak pravdou. Už několik let pracuje na technologii, která by mu umožnila vyrábět diesel doslova z vody a ze vzduchu. Auta, která na tuto naftu budou jezdit, mají být z hlediska produkce CO2 neutrální.

Audi ve spolupráci s firmami Ineratec GmbH a Energiedienst Holding AG plánuje postavit fabriku na výrobu nafty z vody v Laufenburgu ve Švýcarsku. Továrna má brát elektřinu z hydroelektrárny; možná proto bude stát v hornatém Švýcarsku. Už příští rok má být k dispozici první várka ekopaliva z tohoto závodu.

„E-diesel”, jak se má nové palivo jmenovat, má skutečně jako výrobní základ vodu a vzduch. Voda je elektrolýzou rozložena na vodík a kyslík. Ten je vypuštěn do okolního ovzduší. Vodík je čerpán dál do dvoustupňového reaktoru, kde je nejprve spolu s oxidem uhličitým, nasátým buď z atmosféry, nebo z biogenních odpadních plynů, měněn v tzv. syntézní plyn. Ten je dále pomocí Fischer-Tropschovy syntézy přetvářen v řetězce uhlovodíků.

Ve finální fázi procesu je výsledný produkt rozdělen na vosky, použitelné v kosmetice nebo chemickém průmyslu, a e-diesel, který je standardní infrastrukturou distribuován do sítě čerpacích stanic, kde ho vozy se vznětovými motory normálně tankují do nádrží a spalují nezměněným způsobem. Vedlejším produktem procesu je teplo, které je využitelné třeba k vytápění.

Foto: Audi

Schéma výroby e-dieselu

„V Laufenburgu budeme díky nové technologii schopni vyrábět e-diesel efektivně a ekonomicky. Tento pilotní závod také nabízí možnost kombinování sektorů energetického průmyslu,” vysvětlil Reiner Mangold, šéf vývoje udržitelných produktů u Audi. Ročně má být možné v tomto závodě vyrobit až 400 tisíc litrů e-dieselu.

Už během příštího roku má být na světě první použitelná várka nového paliva, nikoliv jen pár litrů jako prokázání pravdivosti teorie. Stále ale zbývá několik otázek. Jednak nevíme, jak na e-diesel budou reagovat citlivé palivové systémy moderních turbodieselů. A také, byť Mangold hovoří o ekonomické výrobě, není známa cena litru takhle vyrobeného paliva.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám