Hlavní obsah

Alfa Romeo Tipo B Monoposto kdysi závodila za stáj Ferrari, nyní je na prodej

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Alfa Romeo Tipo B Monoposto patří k autům, díky nimž dnes mají formule 1 jedno sedadlo uprostřed. Tenhle konkrétní vůz pravděpodobně porazil auto uniony v německých rychlostních závodech Avus, ve 30. letech závodil pod stájí Scuderia Ferrari a později v rukou závodníka Richarda Shuttlewortha. Nyní může být váš, máte-li volných 150 miliónů.

Foto: Bonhams

Alfa Romeo Tipo B Monoposto 50007 na prodej

Článek

Automobilka Ferrari celý minulý rok slavila sedmdesátiny – oficiálně byla založena v roce 1947. Ještě o mnoho let dříve však Enzo Ferrari, její zakladatel, závodil a vedl stáj pojmenovanou Scuderia Ferrari. Ta vznikla jako závodní divize značky Alfa Romeo v roce 1929.

Jedním z nejslavnějších vozů, který pod stájí Scuderia Ferrari závodil, byla Alfa Romeo Tipo B Monoposto, označovaná také jako P3 a patřící do řady Alfa Romeo 8C, protože má pod kapotou řadový osmiválec. A právě takový stroj máme dnes před sebou.

Foto: Bonhams

Alfa Romeo Tipo B Monoposto 50007 na prodej

Historie tohoto kousku sahá do let 1932 až 1934, kdy byl vyroben jako jeden ze šesti kusů tzv. první série a nastoupil závodní kariéru ve Ferrariho stáji. Tedy pravděpodobně – dnes jeho šasi nese číslo 50007, které by označovalo tzv. druhou sérii, rovněž šestikusovou.

Podle historika Simona Moora, který zpracovával historický odkaz závodních alf romeo a mimo jiné i minulost tohoto kousku, musel vůz vzniknout v první sérii a číslo 50007 musel dostat později – při některé z oprav po nehodách, anebo ve snaze obejít clo při importu do Velké Británie. Čím si je Moore jistý, je, že číslo šasi 50007 není správné.

Historie je opředena otazníky

Je pravděpodobné, že se díváme na auto, které dostalo aerodynamickou karosérii pro závody Avus v Berlíně. Alžírský závodník Guy Moll tam v roce 1934 na Alfě Tipo B stáje Scuderia Ferrari vyhrál nad německými Auto Uniony a ve stejném roce zvítězil ve Velké ceně Monaka.

Foto: Bonhams

Alfa Romeo Tipo B Monoposto 50007 na prodej

Právě v tomto autě mohl Moll zahynout v závodě Coppa Acerbo na okruhu v italském městě Pescara. A právě tohle auto mohlo být po opravě prodáno Richardovi Shuttleworthovi, který s ním vyhrál Grand Prix na okruhu Donington v Británii.

„Zkraje roku 1935 se Shuttleworth objevil se zelenou Alfou Tipo B. Muselo to být auto z první série,” uvádí Moore pro aukční dům, který vůz nabízí k prodeji. O rok později s tímto vozem Shuttleworth havaroval, ovšem na rozdíl od Molla přežil.

Alfa byla poslána do Itálie ke stáji Scuderia Ferrari k opravě a pak se vrátila do Británie, ale Shuttleworth s ní už nezávodil. Se začátkem druhé světové války se dal ke královskému letectvu a zemřel při nehodě v roce 1940.

Foto: Bonhams

Alfa Romeo Tipo B Monoposto 50007 na prodej

Detaily minulosti tohoto kousku tak mohou zůstat navždy skryty. Co je jisté, je, že máme před sebou závodní auto se slavnou historií a v barvách Scuderia Ferrari. Navíc se stále platnou registrací pro silniční provoz – britská značka MPH 374 byla přidělena v roce 1953 a stále platí.

Tedy platí pro dvoumístnou karosérii označenou „biposto”, kterou nový majitel dostane k vozu. Britský aukční dům Bonhams ho nabídne v aukci na goodwoodském Festivalu rychlosti, který proběhne už v tomto týdnu. Odhad výsledné ceny míří mezi 130 a 150 miliónů korun.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám